Vis enkelt innlegg
Gammel 13-01-12, 15:43   #35
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Nå er det også ganske få som spiser brokkoli alene som dessert eller mellommåltid, mens et eple er relativt enkelt å bruke til dette formålet. Jeg syns det er mye bedre å ta seg et eple etter middag enn å spise et kakestykke, for å sette det på spissen.
Lever knuser alle andre kjøttvarer når det kommer til næringsinnhold, men det betyr ikke at en biff er et dårlig valg av mat av den grunn.

Vi kan uansett ikke ta utgangspunkt i bare de ulike næringsstoffene for å bedømme en matvare, da det er mange ting som spiller inn. Hvilken funksjon har denne matvaren? Det er for meg ingen tvil om at et eple fyller en annen funksjon enn brokkoli gjør, så å gjøre en sammenligning på disse vil ikke være nyttig i noen sammenheng, like lite som å sammenligne næringsinnholdet i biff og poteter.

At raffinerte produkter som juice regnes som en av "5 om dagen" mener jeg, som taraquin, at er helt på trynet!

På 72g karbohydrat, eller 50-100 som taraquin nevner, er det plass til ganske mye frukt og grønnsaker, om vi lar hovedmengden karbohydrater komme fra disse kildene (som jeg mener at vi bør).