Vis enkelt innlegg
Gammel 13-01-12, 20:24   #34
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Ah... Severina! Du er god! En svale gjør ingen sommer; og en sprekk er ingen katastrofe. Så sant som det er sagt! Jeg tror (hvertfall) jeg skjønner hvorfor jeg trøstespiser, også om jeg oppdager at jeg gjør det når jeg har startet. Men jaggu er det en utfordring å endre (u)vanene!! Som i dag, ganske sliten etter en hektisk uke på jobb og veldig klar for helg. På bussen hjem "tar jeg meg i" å tenke på hva jeg kan spise nå for å da jeg er sliten. Ikke nødvendigvis for å trøste meg selv, men for å gi meg selv et klapp på skuldra. Feire meg selv med mat liksom? Det er jo en form for emosjonell spising. Veldig greit å oppdage det på bussen for da kunne jeg reflektere over det der og da. Og....det ble ikke handlet noe ekstra, ikke spist noe annet enn det som var planlagt.

I kveld laga jeg pizza, med denne bunnen til meg. Den var jeg ikke fornøyd med nei... Jeg endte med å ta av fyllet og spise alt unntatt bunnen. Godt med et glass rødvin (med lite sukker) og masse farris til. Fredagskveld <3

Du spør meg om melk/melkeprodukter som et "mage" problem. Det er mel som er mitt mageproblem, alle sorter egentlig. Eller, jeg rakk aldri å prøve spelt før jeg kuttet ut kh. Jeg stiller spørsmål med om melkeprodukter er en hemsko (for meg) ift å gå ned i vekt. Om det er alle produkter vet jeg ikke, men jeg bruker fløte i omelett/sauser, ost i omelett/brød/som pålegg og til en viss grad rømme i omlett/saus/som dressing. Melk drikker jeg ikke. Det er egentlig ingen begrensing av melkeprodukter på lavkarbo/lchf og det er jo gode kilder for både fett og proteiner og til en viss grad med lite kh. Så kan du spise det så fortsett med det.

Lykke til hos svigermor! Ideen med å spise halvparten er sikkert lurt! Den andre halvparten kan en jo ta neste dag? En av mine utfordringer er forresten å stoppe å spise når jeg er mett. Det er jo så godt....

Nerthus! Du har all min støtte i dag og i dagene framover. Uten pepsi max da gitt. Det står det stor respekt av! Maten er sikkert lettere å fikse.... Men hus; det går over.La kroppen kvitte seg med suget etter maxen så blir det lettere. Vært der, gjort det skjønner du! Har til og med sluttet med suketter; etter en lang periode med nedtrapping oppdaget jeg at te med suketter ikke smakte godt. DET trodde jeg aldri jeg ville oppleve gitt. Så stå på! Glem den andre maten; nå er det dette som gjelder. Heia heia! Og 900 gram da gitt!! Vann eller ikke: herlig!

Jeg har veiedag i dag, og vekta viste faktisk en nedgang på 1,3 kg siden 2.januar. Det er vann, men deilig lell etter en desember med overfylte "vannlagre" JObber videre med mentalt å:
- ikke spise for mye
- ikke spise for fort
- ikke småspise lavkarbomat
- vær fornøyd med den maten jeg kan spise
- nyte maten
- ikke stresse
- finne alternativer til melkeprodukter, evt akseptere at det ikke finnes noen
- gi meg selv minimum 10 min hver dag med mental timeout; slappe godt av, puste rolig med magen og tømme tankene
- overbevise meg selv om at 30 minutter med frisk luft hver dag er bra og verdt å prioritere
- drikke minimum 1 liter vann hver dag
- drikke ett glass iskaldt vann før alle måltid
- få nok søvn (helst 8 t søvn/hvile hver natt)

Den siste la jeg inn etter enda en natt med 8 timer søvn; det har jeg fått til hver natt den siste uka og du verden hvor godt det er å ikke være trøtt

Har dere andre noen slike "leveregler"? Jeg tror det med stress er vesentlig for min del og dessuten er det ikke bra å stresse i min alder heller da Det er ikke greit når hodet tror det kan kjøre samme tempo som da jeg var 25, mens kroppen ikke fikser det

Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Sist redigert av Tarato : 14-01-12 kl 09:51.
Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat