Sv: Hvorfor så intens moralsk forargelse?
Jeg kjøper ikke noe stor medie-konspirasjon. Skal fint være enig i at det er sterke krefter som kanskje ikke vil ha noe å tjene på at et lavkarbo-kosthold blir utbredt, men når det kommer til mediedekningen tror jeg det helt enkelt er snakk om enkle sensasjonelle nyheter. Noe som er lett å selge aviser på. Sånn sett vet jeg ikke om det er snakk om så himla mye moralsk forargelse heller, selv om mediedekningen kan få det til å virke slik. Jeg tror egentlig folk flest bare ikke bryr seg så mye. Og eksperter som elsker en anledning til å bruke store ord.
Når det kommer til forskning og fakta... Jeg går ikke på ketolyse fordi jeg har lest forskning, eller fordi jeg kjøper alle "fakta" om lavkarbo. Jeg gjør det fordi jeg har testet det (hovedsaklig av nyskjerrighet), og fordi det funker for meg. Jeg er heller ikke typen som tenker at "the plural of anecdote is data", og vet at min personlige erfaring sier skit og ingenting om de vitenskapelige realitetene. Kanskje oppdager man om 30 år at en hel generasjon lavkarbofolk dør som fluer. Hvem vet. Men jeg har heller ikke lest så mye forskning som sier at høykarbo er fantastisk heller, og jeg kjøper ALDRI "fakta" fra aviser. Så de kan skrive hva de vil for meg.
Å sette meg litt inn i forskningen bak disse tingene er definitivt på min "to do"-liste, men det er et omfattende prosjekt, siden man ikke bare kan ta en hvilken som helst vitenskaplig studie og tro det som står der. Det beviser jo 7 countries-studien. Eller hvadennåhet. Når det er plent nødvendig å veie forskningsartikler etter forfatter, metodikk, peer-review og metastudier sier det seg jo selv at man bare kan drite i alt avisene skriver...
Summa sumarum: Noen tar feil. Skal bli gøy å se hvem.
|