Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?
Stoppe å spise når man er mett ... Har nesten aldri merket at jeg blir mett. Helt fra jeg var liten.... Har alltid kunnet spise en ekstra middag om det ble tilbudt - for ikke snakke om hva jeg har kunnet hive innpå av snop utover lørdagskvelden! Jeg er ikke i tvil om hva det er som har skapt vektproblemene her i gården. 
Men lavkarbo hjelper litt på akkurat det, syns jeg. Kontroll med blodsukkeret, og strengt ikke-snop er bra. Såden leveregelen jeg kanskje legger mest vekt på er "spise sakte og kjenne etter." Tenke nøye over om hvorfor jeg vil ha mer - smak eller sult? Pusse tennene etter måltiden gjør det mindre fristende å snoke rester når jeg rydder på plass...
Ikke stresse og nok søvn er en annen hovedutfordring. Jobben krever mye, og surrer i hodet mitt hele døgnet. Og søvnproblemer har jeg alltid hatt.. Det betyr mye! Merker at jeg slipper mye vann om jeg sover skikkelig.
Hadde veiedag i går og var opp 400 g igjen. Men det har jeg bestemt meg for å glemme. Kjennes ut som om jeg har ekstra vann i kroppen.
Jeg har økt kh en del. Lagt inn et eple og en neve nøtter hver dag. Det gjør foreløpig underverker på formen! Ikke bare at jeg orker, men har LYST til å ta meg en skitur på kvelden - og kommer hjem med MER energi!! Det rare er at jeg får et langt sterkere utslag på stixen nå enn da jeg lå på max 20g kh. (drikker masse, ikke det som er årsaken) Og føler mer at kroppen blir varm. Akkurat som jeg er "mer" i ketose nå?? Vet at man enter er eller ikke er, men det føles mer slik andre beskriver ketosetilstanden nå som jeg er oppe i rundt 40 g kh... Nå har kvinner på min alder mange skifter i kroppstemperatur, da...
Om det gir seg utslag på vekt, gjenstår å se. Det viktigste er at det fungerer bedre med fettforbrenning på tur. Nå venter dagens skitur - ambisjonen er 2 mil + i dag - vi får se hva kroppen sier...

|