Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-12, 12:53   #16
Angeliqa
Juniormedlem

Angeliqa sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Angeliqa er på en erverdig vei

Sv: For lite fett? Evt. noe jeg gjør helt feil?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg fulgte ketolyse men kom aldri opp i så mye fett som man skal fordi jeg var restriktiv på kaloriene. Nå ligger jeg på 70-100 g fett, 70-100 g karbo og 130-150 g protein ca dgl. Karbo er høyt grunnet en haug med tyggis, litt tagatosesjokolade, og tahini som jeg bruker mye av, utenom grønnsaker(salat) og 50 g gulrot(rå) daglig. Om jeg fjerne tyggisen for deg er grammene fra karbohydrater 19g.

Jeg begynte med ketolyse men klarte altså aldri å nå høy nok fettandel. Jeg var lavere på karboantallet før enn jeg er nå. Ja, det er ingen kjempebra fordeling kanskje, kunne ønske jeg ikke var avhengig av tyggis, men men. Jeg spiser en stor salat om dagen med 15 ml tahini og 6 ml linfrøolje til 130 g kylling eller 100 g skavet reinsdyr. De to andre måltidene spiser jeg det nevnte kjøttet pluss 24 g fet ost eller 34 g mindre fet ost og 1 ss tahini og 6 ml olje på kjøttet. Av og til spiser jeg 50 g røkt laks,og hjemmelaget kjeks av nøtter med smør og ost istedet.

Jeg har begynt å få bakedilla så jeg har begynt nettop å spise rundstykker. Jeg er ganske opptatt av å få i meg næring fra nøtter og frø, og tar en haug med kosttilskudd. Jeg er ingenting å herme etter når det gjelder andel karbohydrater siden jeg spiser så mye tyggis , men maten er ikke så verst,da. Om jeg kutter ut tyggisen vil jeg ligge på 5% fra karbo 54% fra fett og 41% fra protein. Jeg har lest om alle filosofier og har bare tilpasset meg kunnskapen om GI og karbohydrater.

Maten i måltidene dine, så jo ganske så greit ut. Kan forresten "trøste" deg med at jeg er avhengig av sukkerfri pastiller og tyggis selv, hehe.

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Jeg tror kanskje at siden du har slitt med spiseforstyrrelser, kunne du ha godt av å jobbe med å få et mer avslappet forhold til mat. Du trenger ikke telle kalorier eller noe annet lenger. Du vil jo ikke ned i vekt. Konsentrer deg om riktig mat, kjenn om magen er mett. Prøv å spise litt oftere, 3 ganger om dagen, ev en smoothie eller noe i tillegg. Ikke vær redd for fett. Jeg kjenner selv at å legge inn alt jeg spiser på diett.no, veie maten o.l. er veldig stressende og fokuset på mat blir for stort. Det er kanskje det viktigste for deg med tanke på spiseforstyrrelsen. Så ser du etter hvert hvor vekta går og kanskje finner kroppen sin trivselsvekt helt av seg selv. Faren for at du legger på deg altfor mye altfor fort tror jeg er liten når du er vant med å spise så lite mat.

Helt enig. Jeg jobber med saken! Har verdens beste samboer som får meg mere avslappet rundt måltider enn tidligere, og jeg har begynt å øke matinntaket til 3 måltider pr. dag. Lunsj, middag og kveldsmat/mat etter trening.

Diett.no synes jeg er så komplisert, så jeg bruker matvareguiden.no. Der står det ikke hvor mye prosent jeg har fått i meg, men hvor mye gram med karbs, fett og proteiner.

Angeliqa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat