Sv: Lav puls vs høy puls. Hva er best trening?
Heisann!
Så flink du er. Virker det du gjør nå da? Det er vel det viktigste spørsmålet, for hvis det gjør det hadde jeg ikke gjort noen særlige endringer.
Jeg har spist ketogent ca 6mnd, ga meg forrige uke og bytta over til 50-100karbo iom jeg trener steinhard styrke 3 ganger i uka og løper ute hver dag ca. Dette treningsnivået hadde jeg på 20karbo også, det jeg opplevde da var at hvis jeg var matt, musklene ikke kom seg til dagen etter hadde jeg spist for lite fett.
I starten var det en tulling som sa til meg at jeg burde spise karbo før trening(ja, det føles litt bedre når du gjør det), men det du rett og slett gjør da er at du sørger for at det skal MYE lenger og hardere trening til før du forbrenner fett.
Spis frokost med masse masse fett og proteiner, helt fri for karbo helst.
Spist lunsj med litt grønnsaker og kanskje litt meieriprodukt for noen få karbo, men her også masse fett.
Til middag skal du ha karboinntaket ditt, om du vil trene før eller etter middag har ikke så mye å si med mindre du er superdupertoppidrettsutøver.
Husk at når du trener på lavkarbo burde du vente 2-3 timer etter du har spist før du trener.
Kort oppsummert: føler du at du mangler piffen og/eller er redd for at musklene ikke kommer seg burde du spise mer fett og kanskje mer proteiner.
Mange andre faktorer spiller inn, men jeg anbefaler deg å lese "Treningssuksess med lavkarbo" av Björn Ferry og Ken Hallstein(husker ikke helt navnet?). Veldig enkelt forklart hvordan hormonene våres fungerer, hvordan vi kan påvirke både forbrenning og oppbygging med matinntaket vårt. Generelle trenings og kostholdsråd også.
Jeg er veldig utålmodig så det er sjeldent jeg gidder å lese flere timer på sånt på nett, men den boka var lettlest og tok bare noen få timer. Jeg skippa gjennom alle personlige fortellinger da. 
Angående høypuls/lavpuls.
Du sier du trener intervall. Det er veldig bra! Da får du jo begge deler.
Man skal helst ha en høy puls når man trener(for å forbrenne fett), men ikke slik at det er ubehagelig foruten at du blir sliten. Det påstås at maksimal fettforbrenning er på 75% av makspuls, men i følge et par lavkarbo leger jeg har vært hos siste tiden så kan vi holde det på et høyere nivå over lengre tid hvis vi orker da vi får i oss mer fett og det skal mye mer til før det begynner å gå utover musklene.
|