Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-12, 19:58   #1
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Moccakake (min versjon av ei kake jeg fant her på forumet)

Moccakake
Lager bunnen av
4 stivpiska eggehviter
200 gram mandler malt sammen med
1/2 dl sukrin, 1 kn.odd stevia, 1 strøken ss sukker

Bland alt, smør det utover bakepapirkledd brett og stek midt i ovnen ved 180 grader i 14-15 minutt.
Når kaken er stekt avkjøler jeg den litt på rist før jeg løsner den fra papiret med en slikkepott, og deler den i to tvert over.

Smelt i vannbad
1 plate mørk kokesjokolade (jeg bruker 70% hvis jeg ikke har sukkerfri)
3 ss sterk kaffe
1 strøken ts vaniljesukker
Når dette er smeltet har jeg i 50 gram usalta smør og 50 gram kokosolje extra virgin

Pisk 4 eggeplommer lett med 1 ss sukrin, og ha dette over i sjokoladeblandingen

Stivpisk 1/3 l fløte og bland dette sammen med sjokolade og eggeplommeblandingen.

Legg den ene halvparten av kakebunnen på et fat, smør på halvparten av sjokoladekremen, legg den andre halvparten av kakebunnen oppå og så resten av kremen oppå der.

Garantert god kake som ikke leer mitt blodsukker når jeg spiser et lite stykke eller to. Kaken holder seg godt i kjøleskapet og kan også fryses og serveres halvtint som ei iskake.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat