Vis enkelt innlegg
Gammel 17-01-12, 21:09   #76
jojomesteren
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med denne setningen: Men er det sånn at overvektige ikke skal ha noen særlig tro på lchf som slankekur? For oss gjelder lavkalori (lavkarbo eller ikke) og trening, og bare det?

Litt dumt formulert, kanskje. Men det jeg lurer på er om vi som har en BMI rundt 30 eller under, som altså er overvektige, ikke fete, ikke skal tro at lavkarbo kan brukes som slankekur. (Andre helsegevinster, ja, men her diskuterer jeg vektnedgang). Det er litt i tråd med det Torkil skriver i sin bok, dette er en kur for de med fedme, gjerne BMI 35 og over. For dem fungerer kuren ofte selv om de ikke har lavt kaloriinntak.

Hvis vi andre vil ned i vekt må vi tenke lavkalori, med eller uten lavkarbo. Og trening, da.

(At mange vil ha det som livsstil, og virkelig trives med kostholdet og som vil fortsette også med normalvekt, er noe annet. Personlig tenker jeg at om/når jeg blir kvitt 8-10 kg vil jeg legge gradvis om til litt mer Fedon. Litt mer kh, men ikke brød og poteter daglig! Men litt rotgrønnsaker, og akseptere pasta/ris i sosiale sammenhenger, ikke være redd for andres sauser og kanskje en grov brødskive eller rundstykke til søndagsfrokosten...)

Men det ver ikke det jeg ville diskutere nå - men om lchf bare funker som vektreduksjon for folk som har BMI over 30-35, ikke for oss som er lavere. Vi må slite med lavkalori og trening som vi alltid har gjort .

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat