Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-12, 17:43   #8
ToreH
Gjest

Sv: Hvor stort utbytte av gruppetimer?

Opprinnelig lagt inn av Qlio, her.

Siste jeg leste før jeg gikk inn her, om treningseffekten i saltimer: http://fitnessbloggen.no/aerobic-gir...reningseffekt/

Akkurat det der som hun sier er ikke noe nytt, det gjelder for alle idretter det. Variasjon og ulike øvelser innenfor samme idrett er det som gir fremgang. Å følge det samme prgorammet et helt år gir ingen effekt. Det er dette som er det aller største problemet med saltimer. De gjør akkurat det samme hver eneste gang med lite variasjon. Kroppen venner seg til den monotone treningen, ja du blir da svett, men svette er ikke et mål på hvor god treningen er, men et mål på hvor varm kroppen din er/omgivelsene rundt deg er.

Så variasjon i øvelse, type, intensitet og mengde gir fremgang. Men viktig å poengtere at for en som ikke har trent noe fast vil ha fremgang nesten uansett hva man velger, men så stopper det opp etter 5-6 måneder. kroppen tilpasser seg jo anstrengelser på en utmerket måte og må faktisk utfordres hver annen måned eller så der.

Et godt eksempel er denne 4x4min intervallen som mange skryter sånn av. Joda, den er supereffektiv, men ikke som eneste øvelse i 1 helt år. Det eneste man oppnår er egentlig at man blir god til å løpe 4x4min intervall, men ikke noe mer. Variere med 20x1min, 8x1000metere, osv osv. Dette prinsipp gjelder sykling, svømming, klatring, styrke.

Veldig bra at noen vil skrive dette som selv har erfaring med ensidig monotone saløvelser. Er jo nesten som å banne i kjerka når jeg påstår dette overfor mine kollegaer som har trent aerobic, step osv i alle de år....

Svar med sitat