Lettprodukter på lavkarbo - no no?
Jeg vet det er med på å gjøre en mere sulten, og inneholder stivelse og sukker i lettprodukter, da det er mindre fett - men HVA og HVORFOR vil skje med kroppen dersom man kjører lettprodukter på lavkarbo? Jeg ønsker og setter pris på et ordentlig svar, og ikke "Du må spise mere fett! Sånn er det bare".
Som noen kanskje vet, har jeg slitet med spiseforstyrrelser tidligere, og noe henger igjen og sitter godt i bakhodet. Jeg tør rett og slett ikke kjøpe f.eks seterrømme, men heller lett/laktosefrirømme. Jeg har sluttet å kjøpe majones fra Mils, og bruker Hellmansmajones i stedet/lett. Faktisk, i den majonesen, inneholder det like mye gram med karbs (2 g) som i ekte majones fra Mils, og i tillegg mindre kcal! Så... Er også ikke helt komfortabel med å kjøpe vanlig creme fraiche, men lett osv.
Et spørsmål til... HVA vil skje dersom jeg går inn i ketose mtp. at jeg er undervektig med en BMI på 15,6? Vil jeg da forbrenne fett og bygge mere muskler? Jeg får i meg ganske mye proteiner i løpet av en dag. Rundt 100 g faktisk... definitivt for lite fett også. Jeg har jo tross alt vokst opp med at fett er "farlig". Slapp av folkens, jeg liker fett bedre enn karbs. 
For en uke siden, trente jeg 3 ganger: styrke og utholdenhet. Merket at jeg fikk lårmuskler allerede, og jeg har ikke trent på lenge! Helt vilt... ( ) - men dette er vel kanskje ikke så relevant i dette innlegget.
Jeg er ganske så fersk på lavkarbo. Valgte å gå over til lavkarbo i håp om at det kan hjelpe meg til å bli frisk av spiseforstyrrelsen. Kjæresten min kjøpte forresten boken "Matrevelusjonen" av Hexeberg. Har ikke kommet så veldig langt ennå, men boken virker så absolutt lovende!
En dag for meg kan se slik ut:
Lunsj: Salat - fetaost kun 3% fett og 0 karbs, kjøpt i Sverige - avocado - reker/tunfisk/røkt ørret, kanskje med et egg til - agurk- 2 el. 3 cherrytomater - litt purreløk - kanskje rømme eller litt majones hvis samvittigheten min sier det er greit - hvis jeg ikke har på rømme/CF el. majones, så blir det som regel cottage cheese. (Arrrg! Den dumme samvittigheten, altså. Jeg må slutte å være redd for å spise mere fett!)
Middag: Torsk/ørret/ishavsrøye/sei/scampi med ovnsbakte grønnsaker. Gjerne med Philadelphia på og buljong. Pleier å spise cottage cheese ved siden av, eller rømme/creme fraiche hvis jeg er tøff nok.
Hender at jeg spiser kveldsmat også, og det blir det samme som jeg spiste til lunsj, men mindre.
På treningsdager, er jeg ganske flink til å spise proteiner med en gang rett etter. (Ellers også, selvsagt).
Jeg spiser mye fisk, aldri kjøtt, men vurderer sterkt å innføre kylling inn i kostholdet. Først må jeg bare jobbe med SP'en og samvittigheten. Det psykiske... Steker heller aldri maten i smør eller olje. Det ville blitt for heavy, og jeg ville fått direkte dårlig samvittighet dersom jeg hadde spist mat som har blitt woket eller stekt i smør el. olje. Jeg spiser ALL slags grønnsaker + sopp, og pleier å fylle på grønnsaker i hvert fall 3/4 på tallerkenen. Holder meg unna grønnsaker som inneholder en del karbs, som f.eks gulrøtter og erter.
Jeg ligger på 10-20 karbs om dagen.
Til verdens beste kjæreste: Hvis du tilfeldighvis kommer over dette innlegget, da du vet jeg leser en del her - unnskyld for at jeg alltid veier maten, og kan være ganske vanskelig når det gjelder måltider. Jeg vet det er frustrerende. Jeg lover at jeg skal bli bedre og til slutt frisk en vakker dag. Du er rett og slett verdens beste som har vært så utrolig tålmodig med meg og hjulpet meg såppass mye - mere enn jeg noen gang kunne tenkt meg. Heldighvis er vi ganske flinke til å lage gode middager som begge liker, da! Hehe. Jeg elsker deg, Ø. ♥
OK OK, nok kliss klass! Takk til dere som gadd å ta dere tid til å lese innlegget, og spesielt til dere som svarer på det jeg lurer på. 
Sist redigert av Angeliqa : 19-01-12 kl 02:47.
|