Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-12, 18:13   #3
NinaOp
Medlem

NinaOp sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Brumunddal
NinaOp er ny på veien

Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?

Hei Angeliqa.

Først av alt vil jeg si du er tøff som innrømmer hvor stort problem dette er for deg. Så vil jeg presisere at jeg på langt nær er noen spesialist på hverken det ene eller det andre, jeg skriver utifra mine egne følelser og inntrykk.
Så til noe av det du spør om, som jeg føler at det er greit med en "lekmanns" mening.
Light produkter er delvis fy-fy.. Veldig mange av dem inneholder mer karb enn "ikke-light" varianten, og når man fjerner store mengder karber ifra kostholdet, må kroppen få energi fra andre steder (les:fett) for å i det hele tatt fungere. Du svarer igrunn selv på hvorfor fett er bedre enn light, som du skriver de inneholder ofte stivelse etc. Ett kosthold begrenset på karber og i tillegg fett-begrenset, kan sende kroppen inn i spare-modus. Man må hente energien sin fra noe.
De fysiologiske årsakene på hvorfor fett er viktig kan du bla.lese mer om her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23555 da jeg som dagt langt ifra er noe ekspert på området. Jeg, som mange andre her prøver og feiler meg frem til ett bedre kosthold og en sunnere kropp.
Å skru hjernen inn på en frekvens hvor fett er ok, kan være vanskelig for oss alle og spesielt om man tidligere har hatt en spiseforstyrrelse. Jeg ser jo utifra innlegget ditt at du har ett sterkt ønske om både å spise mer fett og å bli helt frisk.
Mitt råd vil være å ikke kjøre så altfor streng lavkarbo så lenge du ikke får i deg nok fett. Bygg langsomt opp din mentale toleranse for fett og etterhvert som du kanskje klarer å spise litt mer fett, kan karbene kuttes tilsvarende. Gå sakte og forsiktig, husk du skal leve med omveltningene også. Hodet må henge med kostholdsendringene, hvis ikke er veien dit hvor man blir manisk for hva man får i seg kort.
Jeg tror uansett at dette er noe du kan klare, jeg heier masse på deg!
Syns du er tøff jeg!

Klem fra Nina

NinaOp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse. Svar med sitat