Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?
Først vil jeg si at det er flott at du spiser mye grønnsaker! Det er utrolig mye godt der ute som er stappfullt av fiber, antioksidanter, sporstoffer og vitaminer, og som hører hjemme på etthvert sunt kosthold.
Du trenger å bli kvitt fettfobien din. Om du ikke spiser karber, og nesten ikke fett, så vil energiopptaket ditt komme hovedsakelig fra proteiner, og dette vil gi overskudd av syre og belaste nyrene dine noe enormt. Jeg har en venn som fortalte at kameraten hans havnet på sykehus etter en periode der han omtrent bare spiste salat og kylling, fordi han spiste for mye proteiner når han skulle slanke seg.
Om du er redd for kalorier og ønsker å holde deg under et visst opptak av kalorier på en dag, så spis heller mindre av alt, men mer fett prosentvis. Altså - kjøp fete produkter, ikke vær redd for majones, seterrømme, bare spis slik at du erstatter karbohydrater med fett, og ikke proteiner.
Jeg vet hva du mener med å få dårlig samvittighet av å steke i fett, men faktum er at man blir sulten om man ikke får i seg litt mat, så noe må man jo ha i seg. Man blir faktisk mett lenger av fett + at kroppen ikke går i sparemodus, så man brenner fett bedre mens man ikke spiser, dersom man får i seg mer fett. Det handler ikke bare om kalorier inn, men også kalorier ut.
Jeg levde i mange år i den troen av at jeg ble mer mett av lavkaloriprodukter med stort volum i forhold til energitett mat. Men det er faktisk mye bedre å spise fett, bli mett i en lengre periode av gangen, la kroppen få lov til å ha en høy forbrenning, og ikke gå rundt og konstant tenke på mat.
Hva med å begynne med å spise mer av litt fete ting du vet er sunt, som tunfisk i olje, laks, eller makrell i tomat? Anbefaler sashimi av Salmalaks med soyasaus, wasabi, og syltet ingefær (det meste som selges av syltet ingefær er søtet med kunstige søtningsmidler). Rent og godt!
Ellers så vil jeg bare si at jeg har ikke vært så slank siden jeg var 19 (og hadde tildels store problemer med mat og samvittighet) som etter at jeg startet på lavkarbo, og jeg tør å spise mye fett 
|