Tråd: Fettprosent
Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-05, 18:36   #54
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fettprosent

Opprinnelig lagt inn av Snow

Når det gjelder denne websiden mybodycomp så går disse tallene kun ut i fra din alder, høyde og vekt. Spør du meg så tilsvarer dette BMI-index, som igjen etter min oppfatning har null betydning i det virkelige liv.

Mybodycomp bruker ikke bare alder, høyde og vekt. Den bruker også detaljerte mål fra hele kroppen + aktivitetsnivå.

Er forresten enig ang. BMI - irriterende greie.

Tanitavekten det refereres til er den store intrikate saken med eget tastatur hvor man skiver inn alder, høyde etc. Ikke badevekt med andre ord.

Problemet med både bodycomp og Tanita er at de forutsetter en ”standard” sammensetning mellom fett og muskler, samtidig som de også benytter avrundinger for kjønn, alder, rase, hydrering, elektrolyttbalanse og så videre. De to sistnevnte variablene lager store problemer fordi du på en og samme dag kan få forskjellig måling av fettprosenten ved å spise saltholdig mat og/eller drikke mer eller mindre væske, og dette er jo åpenbart ikke ting som skal påvirke kroppsfettet!

Feilberegning på Tanita kommer altså spesielt til syne dersom man har mye vann i kroppen. Vannet "forstyrrer" resulatet. "Å forstyrre" betyr å dytte tørrstoff/muskler litt falsk ned, og fettmasse litt falskt opp. Har MHM forklart meg engang.....

En fettkaliper vil derimot måle tykkelsen på en hudfold, som består av hud og fettlag, og er derfor en bedre metode for å se endringer i selve fettlagringen. Husk at en viss del av fettprosenten også består av såkalt essensielt fett, som er det fettlageret vi har rundt vitale organer. Hos kvinner utgjør dette rundt 9-10%, og hos menn rundt 2-3%.

Jeg hadde dette resultatet engang for et års tid siden:

25/5 - Tanita: 35,5 %
21/6 -
www.mybodycomp.com : 32,71 %
21/6 - Fettklype: 27.3 % - (måletall - arm/b: (15) 11 arm/f: (8) 7 rygg: (18) 10 midje: (20) 15)

(måletallene fra fettklypa i parantes er fra november året før - hvordan de regner ut prosenten vet jeg ikke)

Velger å tro på klypa jeg..... ... nå er jeg på rundt 24 syns jeg å huske......