Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?
Kan ikke annet enn å takke for et både personlig og fryktelig søtt innlegg, det avsnittet til kjæresten var virkelig gull verdt! ^^,
Ellers kom Nerthus meg fullstendig i forkjøpet her, og skrev antagelig et mye bedre innlegg enn jeg ville klart. Som det blir nevnt, "Bedre uten Brød" av Dr. Wolfgang Lutz er en utrolig god bok. Samme kosthold brukes til behandling av diverse sykdommer og under- så vel som overvekt.
Greia er at uten insulin kan man nesten ikke lagre fett, og uten karbohydrater produserer man nesten ikke insulin. Tilføres kroppen alikevel alt det den trenger av fett og proteiner vil den legge seg der det er mest hensiktsmessig for helsa å ligge med tanke på muskelmasse og vekt, uten at fettprosenten nødvendigvis øker noe større.
Hva lettprodukter angår.. For meg er det vel så mye en prinsippsak som en helsesak. Som Nerthus siterer i sitt glimrende innlegg er det en av historiens mest idiotiske idéer å bytte ut mettet fett med karbohydrater. Vitenskapen og biokjemien er der, og de historiske dataene er der. Dessuten er jeg i prinsippet mot å tulle for mye med maten. Man kunne lage rømme på en bondegård for 100 år siden, men man kunne antagelig ikke lage laktosefri eller fettredusert rømme.
Lykke til videre!
|