Sv: Chlorella, Spirulina, Kamut/hvetegress?
Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.
Jeg har ganske nylig vært på kurs i det å mestre livet med ME - noe som er en pågående læringsprosess. Og i det ligger også at jeg har måttet godta at jeg er syk. Jeg lærer å ta mer hensyn til meg selv, å ikke presse grensene mine - det er en stor jobb. Og noen av teknikkene jeg bruker går også på å stoppe stressreaksjoner fra å skje i kroppen, og i stedet fokusere på å slappe av. Det er ikke "positiv tenkning", men rett og slett bevisst påvirkning av kjemiske, hormonelle osv., prosesser i kroppen ved å bruke tankene mer hensiktsmessig. Det er ikke så merkelig som man skulle tro - for de som er interesserte kan det være nyttig å lese om NLP.
Dette høres litt mer spesifisert ut enn mestringskurset de tilbyr ved ME-klinikken på Aker - det var ikke der du var, vel? (Jeg var ikke frisk nok til å delta den ene gangen jeg fikk plass, og så ikke nytteverdien - venter nå på å få plass igjen bare for at nav skal slå seg til ro med at jeg har vært der...)
Holdt på å skrive langt om min egen sykehistorie nå - tror ikke dette er plassen for det, egentlig. Det får holde å si at etter tretten år med å bli kronisk mistrodd/misdiagnosert, og behov for å forsvare egen mental helse med nebb og klør, blir også jeg ganske grinete av alle feiloppfatningene av tilstanden som er ute og går. Barbara Ehrenreichs "Bright-sided" (norsk: "Livets lyse sider") er en underholdende og skarp beskrivelse av hvordan det oppleves å få positiv tenkning trædd over hodet i enhver sammenheng når noe først er galt. 
|