Sv: Chlorella, Spirulina, Kamut/hvetegress?
Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.
Jeg skal ikke legge meg opp i hva din eks har hatt og blitt frisk av, det finnes mange utmattelsestilstander som ikke nødvendigvis er ME også - men du motsier jo deg selv når du først sier at han ble frisk av å tenke positivt, og så sier du at han nå er frisk men tenker fortsatt negativt, og så sier du igjen at å tenke positivt gjorde ham frisk.
Jeg sier igjen, man kan ikke bli frisk av ME ved å tenke positivt (det er heller ikke det Lightning Process går ut på, for øvrig). Jeg tror at man kan bli frisk av ME, men det er vanskelig. Det er en komplisert og vanskelig tilstand å behandle (med akupunktur, ernæringsmedisin osv.), selvsagt avhengig av hvor lenge man har hatt det, hvor hardt man er rammet, hvilke komplikasjoner man har osv. Jeg har ingen tro på at dette er noe som kan "brenne seg ut" av seg selv slik det er blitt hevdet av noen leger tidligere (tror de har gått bort fra det nå). Hvis man skal bli bedre må det i det minste mye hvile til. Selv har jeg hatt ME i over 20 år ... Det at jeg har slitt for å bli frisk og slitt for å bli trodd i mange av disse årene har nok bidratt til kraftig forverring/komplikasjon av sykdommen.
Jeg har ganske nylig vært på kurs i det å mestre livet med ME - noe som er en pågående læringsprosess. Og i det ligger også at jeg har måttet godta at jeg er syk. Jeg lærer å ta mer hensyn til meg selv, å ikke presse grensene mine - det er en stor jobb. Og noen av teknikkene jeg bruker går også på å stoppe stressreaksjoner fra å skje i kroppen, og i stedet fokusere på å slappe av. Det er ikke "positiv tenkning", men rett og slett bevisst påvirkning av kjemiske, hormonelle osv., prosesser i kroppen ved å bruke tankene mer hensiktsmessig. Det er ikke så merkelig som man skulle tro - for de som er interesserte kan det være nyttig å lese om NLP.
Man blir ikke frisk av dette, men det kan være med på å gjøre livet bedre og øke kapasiteten (i grunnen gjelder det alle mennesker, ikke bare ME'ere). Men jeg har tro på at det går an å bli frisk av ME - med tid, tålmodighet og et bredt spekter av behandlinger og metoder. Hva det innebærer kan være forskjellig fra person til person - der vil jeg gi deg rett, Yrla. Men at det er så enkelt som å "tenke positivt" - nei.
NLP har flere kurs, hvilket tok du Pris? Fikk du dekket det av NAV? Ser at vi har sporet av trådstarter, håper en adm kan flytte oss 
|