Vis enkelt innlegg
Gammel 16-11-05, 18:53   #68
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Jenta mi nekter å legge seg, jeg orker snart ikke mer!!!

Opprinnelig lagt inn av guro

Å her kommer guro skliende inn på en bananskall ..

Jeg/vi (annenhver gang) samsover med våre to jenter (2 og 7! år), fordi det føles riktig for oss alle - dog i mindre grad for far. Vi legger oss samtidig alle tre (mor er riktig nok ikke helt frisk, så det er leggetid for mor samtidig med barna), vi leser og synger litt, så skrur vi av lyset og barna sovner - og mor også etter en stund. Barna sover trygt og godt natten igjenom, skjelden er noen som vokner. Men den eldste har mareritt av og til, og da er det spesielt godt å bare kunne strekke ut en beroligende arm. 7åringen har ikke problemer med å sove alene når hun er borte. Og jeg er ikke redd hun skal bli mobbet for dette. Dette føles naturlig og riktig for oss. Jeg tror ikke det er naturlig for menneskene å sove alene i mørke avlukker (- i hvor mange årtusender har folk klumpet seg sammen for å holde varmen om natten? Beskytte hverandre mot nattens farer?) Det er derfor det må avvenning/trening til for å få det til, fordi det ikke er naturlig. Jeg tror 7åringen (ja begge) flytter ut til sin egen seng når de er klar for det.

Ikke slik å forstå at jeg tror alle barn tar skade av å sove alene. Noen takler det helt fint, men andre kan (jeg sa bare kan) oppleve avenningen taumatisk - i en ordløsalder ....

dette er bare min mening, jeg hevder det ikke som den store sannheten ..

En ting jeg lurte på Iset, har jenta di sluttet å sove om dagen? Høres ut som hun er i en alder men overgang fra dagsoveing til bare nattesoveing og da kan det bli litt krøll en stund til man finner ut av behovene ....

Jeg kommer til å fortsette å samsove om nettene dersom hun våkner og vil inn til oss. Det føles helt riktig, og både jeg og mannen ønsker det. Så kan andre gjøre som de vil.
Jeg er enig med deg i det du sier om samsoving. Men jeg synes det er greit at hun sovner i sin egen seng, og kommer inn til oss om natta, det har funket i månedsvis nå.
Ja, hun har nettopp sluttet med dagsoving, du har helt rett i det. Hun blir veldig trøtt i firetiden og har ofte sovnet på sofaen, men da prøver jeg å holde henne litt i aktivitet heller, så hun sovner bedre på kvelden når hun skal legge seg.

Men nå har vi ikke nevneverdige problemer, det er vel omtrent som før nå. Hun sovner greit i sin seng og våkner midt på natta og vil inn og sove med oss. Og det syns jeg er baare herlig.