Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-12, 09:24   #36
ToreH
Gjest

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Opprinnelig lagt inn av svingstangdeluxe, her.

Jf diskusjonen med Yrla; det er vel mulig å uttrykke seg litt meir "ydmykt"? Me har jo alle ulike forutsetn/motiv for å trene..
Yrla gav meg verdifull støtte (kjekt å høyre at ein er "tøff" " det er ikkje kvar dagskost) sjølv om det ikkje kjem frå ein proff, men det er veldig trivelig å få konstruktiv tilbakemelding av ein proff også.
Begge deler er kjærkomment (for meg i alle fall)
Ikkje alle ønsker å trene seg "forderva" eller for å bli i racerform, men kanskje for å kome eit lite steg videre (for nokon er det å gå ein liten tur kvar kveld og for andre er det maraton, me er fryktelig forskjellige..)
Kan nok delvis forstå Yrlas reaksjon på nokon av utsagna.
Kom litt bakpå sjølv og fekk behov for å "forsvare" meg litt i starten, men no er eg både glad og fornøyd med heile diskusjonen (og håper fremdeles på positivt svar fra Polar.. Den klokka har begynt å bli dyr for meg jf kjøp av dokking, klokke --- ikkje økonomi til ei til, men har fryktelig lyst å svømme med den ), men forstår at eg kanskje må ha ny klokke for p... Ja-ja treningseffekten blir jo den samme, men ein blir litt hekta på å logge alt mulig)
Skriftlig nettkommunikasjon kan fort bli krassare en om me såg fjeset ditt medan du snakka (kanskje med boble-blid-stemme for det me veit )

Du må gjerne svømme med den klokka, men du får bare ikke målt pulsen din med den. Du får dog tatt tiden du svømmer. Tror ikke det er noe vits å kjøpe et nytt belte heller fordi klokka i seg selv kan ikke motta dual signaler....Du må nok over på Polar Rcx5 skal du også ha pulsmåling under vann dessverre. Når det er sagt så merker man jo fort hvilken treningssone man befinner seg i. Klarer du knapt snakke så svømmer du mer sprint, klarer du føre en samtale så trener du rolig
Jeg derimot klarer hverken snakke eller noe slikt når jeg svømmer fordi da drukner jeg fordi jeg er så dårlig til å svømme.

Grunnen til at jeg nevnte det med å klattmale på et rustent gjerde, så var det med henvisning til et bærende treningsprinsipp uansett ambisjonsnivå, gå før man kryper. Du skrev du trente intervall 2-3 ganger pr uke og tung styrke med frivekter, ikke lange turer. Intervall 2-3 ganger pr uke og i tillegg økter med tung styrke er gjerne noe som man gjør etter at den grunnleggende styrken/utholdenheten er på plass (core) og intervall brukes gjerne for å bedre motoren etter/samtidig med at sener, muskler skjelett har nødvendig styrke til å tåle den belastningen intervall er. Ikke dermed sagt at du ikke vet dette, men under opptrening så er det en fordel å fokusere på mengde og ressurs for deretter å styrke motoren (intervall) etterhvert. På den måten så tåler også kroppen bedre hard intervall og du klarer også presse deg mer under de harde øktene. Jeg snakker ut fra egen erfaring hvor jeg på mange måter har trent feil i alle år. Var ikke før jeg fikk noen ganske direkte råd fra eksperter at jeg innså dette selv. De sa ganske tydelig at jeg kommer aldri til å bli noe bedre om jeg fortsetter kjøre meg selv så hardt uten å ta hensyn til periodisering. Det vil enten ende med stagnasjon, skade eller at man slutter trene. Men målet mitt er selvsagt å bli bedre, ikke kun vedlikeholde.

Synes du gjør en innsats og du vil uansett merke stor fremgang svingstangdeluxe. Det viktigste er å trene, trene og trene.

Svar med sitat