Sv: Spiseforstyrrelser og lavkarbo ...
Jeg har tidligere slitt mer en svak bulimisk tendens og til tider også svakt anorektisk (uten å ha blitt sykelig tynn eller syk), i tillegg til irritabel tarm og diverse intoleranser mot matvarer med mye karbohydrater. Jeg opplever etter å ha gått på lavkarbo i et halvår at jeg tenker mindre på mat og bekymrer meg mindre for å legge på meg og tar (mat)livet mer "med ro" enn noen gang før. Jeg merker jeg tenker at så lenge jeg holder meg innenfor grensene for hva som er lov og ikke, så kommer kroppen min til å være som den er, og jeg erfarer også tilsvarende.
Jeg vet ikke helt hvor poenget mitt ble av, men noe sånt som at lavkarbo gir mer stabilt blodsukker og lenger metthetsfølelse, og dette spiller jo også inn på psyken, da man kanskje ikke hele tiden må kjempe mot følelsen av at man har spist feil/for mye/usunt, som jeg ofte merket tidligere da jeg spiste lavkalori..
Jeg tror man som SFer vil få positive effekter av lavkarbo så lenge man ikke bruker det som "enda en" slankekur (misforstå meg rett). Det er jo en frigjørende følelse at kostholdet styrer seg selv, på en måte.. og så lenge man kjenner seg frisk og rask, så er jo det et tegn på at kroppen trives med maten den får. Dessuten har jeg hørt rykte om at mennesker som er undervektige og spiser lavkarbo etterhvert kan oppleve vektoppgang, opp til normalvektig altså.
|