Sv: Energinivå på lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av jonibulda, her.
Etter å ha lest meg litt mer opp her nå, tror noe av problemet mitt har vært at jeg har sett på det slik: Kh er energi - når man får i seg for mye energi (kh) så får kroppen en overflop av energi, og da legger man på seg fett rundt magen får å "lagre" energi.
Nå, derimot, tror jeg, etter å ha lest meg op litt, at dette ikke stemmer? Poenget er vel heller at jeg skal erstatte Kh med fett? Men hvordan brenner jeg da fettet som ligger lagret på magen? Skjer dette bare av seg selv?
Hvis jeg tar utgangspunkt i at jeg skal erstatte Kh med fett leder det meg til å tro at jeg da må få i meg ca. like mange g. fett ila. en dag, som det jeg spiste av kh. ila. en dag før? Problemet med det er at jeg ikke vet hvor mange kh. jeg spiste før jeg begynte på lavkarbo, jeg begynte først å telle når jeg begynte LK dietten.
Fett har mange flere kalorier enn karbohydrater så du må ikke ta samme antall gram, nei. Om du inntar to kilder til energi, både karbohydrater og fett, må overskuddsenergien lagres, men om du nå nesten kun får i deg energi fra en kilde, fett, vil fettet brukes som energikilde. Karbohydrater, særlig i form av rent sukker , fruktose og korn, øker blodsukkeret i mye større grad enn fett gjør og dette høye nivået av sukker vil ikke kroppen ha, derfor lagrer den sukker for å få en lavere konsentrasjon i blodet. Den lagrer dette som fett om sukkerlagrene er fulle. Om du trener mye bruker du av disse sukkerlagrene og det er oftere plass til å lagres der igjen, men om man ikke trener mye og spiser mye karbohydrater, for mye, vil dette måtte lagres et sted det er ledig plass, nemlig i fettvevet. Om du nå ikke inntar noe særlig karbohydrater vil altså ikke dette skje. Du vil heller gå ned, om du ikke inntar mer energi fra fett enn du trenger, da, for noe av energien skal jo også komme fra det lagrede fettet. Når kroppen lever på fett fremfor karbohydrater er det lettere tilgang på fettet som er lagret.Med det jevne blodsukkeret vil du ikke oppleve så stort behov for mat som med karbohydratrikt kosthold heller. For det er når det er lav konsentrasjon av sukker i blodet kroppen avgir sultsignaler.