Vis enkelt innlegg
Gammel 01-02-12, 01:49   #11
jonibulda
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
jonibulda er på en erverdig vei

Sv: Energinivå på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Fett har mange flere kalorier enn karbohydrater så du må ikke ta samme antall gram, nei. Om du inntar to kilder til energi, både karbohydrater og fett, må overskuddsenergien lagres, men om du nå nesten kun får i deg energi fra en kilde, fett, vil fettet brukes som energikilde. Karbohydrater, særlig i form av rent sukker , fruktose og korn, øker blodsukkeret i mye større grad enn fett gjør og dette høye nivået av sukker vil ikke kroppen ha, derfor lagrer den sukker for å få en lavere konsentrasjon i blodet. Den lagrer dette som fett om sukkerlagrene er fulle. Om du trener mye bruker du av disse sukkerlagrene og det er oftere plass til å lagres der igjen, men om man ikke trener mye og spiser mye karbohydrater, for mye, vil dette måtte lagres et sted det er ledig plass, nemlig i fettvevet. Om du nå ikke inntar noe særlig karbohydrater vil altså ikke dette skje. Du vil heller gå ned, om du ikke inntar mer energi fra fett enn du trenger, da, for noe av energien skal jo også komme fra det lagrede fettet. Når kroppen lever på fett fremfor karbohydrater er det lettere tilgang på fettet som er lagret.Med det jevne blodsukkeret vil du ikke oppleve så stort behov for mat som med karbohydratrikt kosthold heller. For det er når det er lav konsentrasjon av sukker i blodet kroppen avgir sultsignaler.

OK, etter å ha lest dette noen ganger, syns jeg dette var en bedre, mer kortfattet, presis og forståelig fremstiling enn det jeg har lest noe annet sted.Hvis jeg forstår det rett:
· Kh fører til mer glukose i blodet enn fett, og blodet skiller ut dette som fett på kroppen (hvis sukkerlagrene er fulle)?
· Fett fremfor Kh fører til mindre glukose i blodet (lavere blodsukker) dermed ikke behov for å skille ut denne glukosen som fett på kroppen i like stor grad?
· Hvis jeg trener rydder jeg plass i sukkerlagrene slik at evt. overflødig glukose fra blodet kan plasseres der istedet for a lagres som fett på kroppen?
En ting jeg må innrømme at jeg sliter litt med å forstå, er:

Du vil heller gå ned, om du ikke inntar mer energi fra fett enn du trenger, da, for noe av energien skal jo også komme fra det lagrede fettet.

Så det er altså riktig at jeg må ha et visst ”energi-underskudd” for å gå ned i vekt? For å brenne det allerede lagrede fettet?

Når kroppen lever på fett fremfor karbohydrater er det lettere tilgang på fettet som er lagret.

Mener du fordi det ikke lagres nytt fett sfa. Kh inntak? Så det eksisterende fettet blir mer ”tilgjengelig” som brenselstoff?

Sist redigert av jonibulda : 01-02-12 kl 01:55.
jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat