Litt usikker på både hva som er "vanlig" mat (antar pasta, ris?) og hvilken mat du har spist på ketolyse - det er jo virkelig enorme variasjonsmuligheter. Kan frøknekkebrød være et frokostalternativ? Eller tyrkisk yoghurt med nøtter og bær? "Friske" middager/lunsjer som wok, thai-retter med mye sitrus og krydder, grønnsakssupper, osv? Det er lett å kjøre seg fast i et spor - men veldig mye inspirasjon å hente både her på forumet og i forskjellige lavkarbo-matblogger. Selv spiser jeg litt sjokolade (70% eller mørkere) i ny og ne, uten at det har ført til katastrofe. Jeg har levd med ketogent kosthold i godt og vel to år - det kan være en stor fordel å gi seg tid til å lære hva kroppen tåler og ikke tåler, og hvordan den reagerer på forskjellige spesifikke matvarer. Du savner brød - da må du nesten teste og prøve deg frem og se hvordan din kropp reagerer. Jeg kan godt skeie ut med sukker uten varig vektøkning (men gjerne vann-vektøkning en ukes tid), mens stivelse/mel (og spesielt gluten) gjør kroppen min så ulykkelig at det rett og slett ikke frister i det hele tatt. Men siden kroppene våre er så forskjellige, er det vanskelig for noen andre å diktere hva som passer for deg. Som Charlott sier - selvsagt skal man ikke føle at man går på "kur" hele livet. Men jo mer informasjon man har (om egen kropp og toleranser), jo lettere er det å "instinktivt" gjøre best mulige valg i hverdagen.