Vis enkelt innlegg
Gammel 01-02-12, 07:14   #5
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Ferdig, trenger hjelp!

Litt usikker på både hva som er "vanlig" mat (antar pasta, ris?) og hvilken mat du har spist på ketolyse - det er jo virkelig enorme variasjonsmuligheter.

Kan frøknekkebrød være et frokostalternativ? Eller tyrkisk yoghurt med nøtter og bær? "Friske" middager/lunsjer som wok, thai-retter med mye sitrus og krydder, grønnsakssupper, osv? Det er lett å kjøre seg fast i et spor - men veldig mye inspirasjon å hente både her på forumet og i forskjellige lavkarbo-matblogger.

Selv spiser jeg litt sjokolade (70% eller mørkere) i ny og ne, uten at det har ført til katastrofe. Jeg har levd med ketogent kosthold i godt og vel to år - det kan være en stor fordel å gi seg tid til å lære hva kroppen tåler og ikke tåler, og hvordan den reagerer på forskjellige spesifikke matvarer. Du savner brød - da må du nesten teste og prøve deg frem og se hvordan din kropp reagerer. Jeg kan godt skeie ut med sukker uten varig vektøkning (men gjerne vann-vektøkning en ukes tid), mens stivelse/mel (og spesielt gluten) gjør kroppen min så ulykkelig at det rett og slett ikke frister i det hele tatt. Men siden kroppene våre er så forskjellige, er det vanskelig for noen andre å diktere hva som passer for deg.

Som Charlott sier - selvsagt skal man ikke føle at man går på "kur" hele livet. Men jo mer informasjon man har (om egen kropp og toleranser), jo lettere er det å "instinktivt" gjøre best mulige valg i hverdagen.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat