Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?
Jeg og familien spiser muligens mer kjøtt enn tidligere og kunne sikkert valgt billigere/feitere/ mindre attraktive kjøttstykker, jeg er bare lat og vanemenneske. Men dette betaler jo vi for selv. Derimot har jeg i løpet av de siste 9 månedene gradvis spart staten for 5 ulike blåresept-medisiner, godt hjulpet av lavkarbo. Lurer på hva det teller opp i kroner og øre kun for meg, og legg så sammen alle med tilsvarende erfaring. Så, er det mulig kostholdet blir en medvirkende årsak til at jeg kommer i jobb etter hvert? Det er i så fall MYE penger spart. I tillegg kommer andre typer behandling og legebesøk som staten dekker, da jeg allerede ikke er langt unna frikort... Tror pengene spart er adskillig mer enn penger brukt (av egen lomme...)
Etisk sett? Det vi ikke spiser kommer ikke automatisk "fattige barn i afrika" til gode. Så enkel er ikke verden. I tillegg leste jeg (aner ikke hvor dessverre) at det er store ubrukte landbruksressurser nettopp i afrika. De mangler tilgang til internasjonale markeder og blir pålagt import i forbindelse med avtaler/u-hjelp eller noe. Derfor står markene tomme, folk sulter fordi de ikke har økonomi... Ja, sikkert elendig forklart, men det er ikke mulighetene for å dyrke mat som er problemet, slik det kom fram i den artikkelen. Så, nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for å øke forbruket av kjøtt, fisk, egg og meieriprodukt, hverken til meg eller familien.
|