Sv: Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt?
Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.
Har du økt kjøttinntaket etter overgang til lavkarbo-kosthold bør du ha dårlig samvittighet.
Egentlig bør de fleste ha dårlig samvittighet for kjøttinntaket sitt, meg selv inkludert. Spør morra de hvor mye kjøtt hun spiste da hun var ung.
Jeg vet hva slags helse mora mi har, så jeg vet hva slags kosthold jeg skal unngå.
Jeg har ikke fnugg av dårlig samvittighet for å spise hva kroppen min er tilpasset evolusjonært sett, og jeg synes ikke noe om å fortelle andre at de skal ha dårlig samvittighet for å passe helsa si.
Det er da nok av ting å ta tak i av miljøfiendtlige ting som har null helsegevinst, hvorfor ikke begynne med noe av det? Klær, for eksempel - en kopp sprøytemiddel per bmullsplagg og enorm utnyttelse av fattige barn og kvinner.
Men, det sagt, jeg liker ikke industrilandbruk med dårlig behandling av dyr. Derfor blir det alltid økologiske egg, og en ganske stor andel vilt, fisk og grønt. Å kjøpe økologiske egg og kjøtt er et godt bidrag til bedre dyrevelferd, synes jeg. Ikke alltid vi får tak i, og det er dyrt, men alle bidrag til økt etterspørsel monner jo. Mat er egentlig ikke så dyrt (det er boligprisene som er horrible!)
Korndyrking ødelegger jorda, beite bygger den opp. Kornspising er ikke bra hverken for kyr eller mennesker.
|