Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?
jojomesteren: jeg har til dels akkurat samme opplevelse. Dvs. at etter noen dager med fullstendig mangel på matkontroll (iallfall ifht. hva jeg spiser, og gjerne i fht mengde og) så går jeg NED. Mer enn om jeg har stålkontroll på alt.
Tror det er noe i det med jump-start av kroppen, som Albatross var inne på (velkommen, forresten!).
Jeg tror at det er et poeng - på samme måten som det kan være det med "spisedager". Noe med at man må "lure" kroppen litt, så den ikke tilpasser seg det nye kostholdet altfor godt.
og så må jeg bare gjenta meg selv: ikke ha dårlig samvittighet fordi alt ikke alltid går som det burde. Du får det ikke noe bedre, verken med kroppen eller sjelen hvis fokus "alltid" skal være på det du ikke greide. Selv vet jeg at jeg sprekker innimellom, at jeg bla. pga jobb MÅ spise måltider jeg har 0 kontroll på, at det blir litt mye vin med ujevne mellomrom.....osv. Men - jeg vet og at jeg har det mye bedre hvis jeg greier å nyte det når jeg får det - og så får jeg heller ta evt. konsekvenser av det.
Jeg er ferdig med å ha dårlig samvittighet for alt som ikke ble som det burde, eller fordi jeg ikke er standhaftig/flink nok. Jeg ER flink nok - også til å kjøre et stort sett bra kosthold.
Selv spiste jeg for sikkerhetsskyld nøtter med sjokolade (!) til lunsj i dag- har laget det sjøl: (super når man vil ha noe godt, kjapt og enkelt), smelter 70% (eller mer) sjokolade og rører inn salta nøtter. Putter i muffinsformer og lar stivne og voila: godis. Hadde ikke tid til å lage matpakke i dag, men hadde noen sånne i kjøleskapet. Og kalorier er kalorier..... Var superhektisk på jobb så det gjorde egentlig godt med noe litt forbudt (og kantinematen er så begredelig og jeg så blakk at det er ganske så uaktuelt)
Og i kveld svømte jeg igjen - langt og iflg kaloritelleren brant jeg på det ca 800 kcl. ER fryktelig fornøyd med meg selv, og ganske sliten. Og nei - har ikke spist opp kaloriene igjen, skal på tjenestereise over helga og må da se ordentlig ut, så jeg har kjøpt et skjørt som var litt trangt..... og det bør passe om noen dager.
Håper ellers at dere alle - både nye og gamle, hyggelig at det kommer flere til, har en fin fredagskveld UTEN dårlig samvittighet for alt som BURDE vært annerledes/du BURDE gjort annerledes, være seg ifht. mat eller trening. I morgen er en ny dag med nye mulihgeter - da funker det 
|