Trenger råd og hjelp til tiden fremover
Siden midten av juni har jeg spist LCHF og levd godt på dette. Jeg har gått ned 8-10 kg (avhengig av dagen og menssyklusen) på denne tiden og har fått mitt til vanlig uregjerlige blodsukker under kontroll.
Jeg har kuttet ut alt av korn, frukt og sukker i denne perioden.
Jeg har også funnet ut noen ting om min egen kropp:
*Jeg tåler ikke hvete - får diaré og blir kvalm
*Jeg KAN spise LITT frukt (fx sitrus og druer) og sukker uten å falle utfor og få ustabilt blodsukker av den grunn.
*Jeg trenger en god del protein og fett for å holde blodsukkret under kontroll. Det er mye viktigere enn om jeg unner meg en rute melkesjokolade eller en kule is eller ikke....
Utenom unntakene består min vanlige kost i hovedsak av:
Nannaknekkebrød
Blandet salatgrønnsaker
Kokte grønnsaker av alle typer inkludert gulerøtter, kålrabi osv.
Litt belgfrukter
Alle typer rent kjøtt, fisk og egg
+ noe foredlet mat som pølser, fiskegrateng, fiskeboller/kaker osv for enkelthetsskyld en gang i blant
Fete meieriprodukter og oster.
Majones, remulade, dressinger, fløtesauser og smeltet smør
Til kos spiser jeg vanligvis baconsvor, nøtter og 70% sjokolade eller sukkerfri melkesjokolade.
I 3 år nå har vi seriøst forsøkt å få barn. Med seriøst mener jeg temping, sjekking av cervixsekret, EL-testing, bruk av slimløsende hostesaft, Grapefruktjuice, vitamintilskudd, pergotime + alle mulige og umulige kjærringråd.
Siden august 2009 har jeg vært gravid 3 ganger og opplevd 2 spontanaborter (i uke 15 og 8) og en dødfødsel til termin 
Nå er vi endelig i gang med IVF (siden vi åpenbart sliter med å komme i mål på normalmåten). For 2 dager siden fikk jeg satt inn et befruktet egg og er da per definisjon "gravid"
Nå vet vi jo ikke om egget fester seg og vokser normalt selvsagt, men jeg må jo være føre var i alle fall.
Men så kommer spørsmålet:
Hvordan legger jeg om kosten for å ikke være i ketose?
For jeg skal helt ikke spise ketogent når jeg er gravid skal jeg vel???
Min foreløpige plan er å:
*Unne meg en frukt hver dag
*Unne meg en potetlompe eller 2 til pølser en gang eller 2 i mnd
*Unne meg en liten dessert en gang iblant
*Bruke mer belgfrukter
Men er dette nok til å leve "sunt" som gravid?
Jeg vil ikke gå tilbake til hvetebaserte produkter for da blir jeg syk.
Jeg vil helst ikke gå tilbake til å spise ris og poteter til middag for da må jeg gå ned på fettet som i sin tur vil gi meg tilbake hestehungeren... (Det vet jeg av erfaring)
Med et Fedonaktig kosthold må jeg hele tiden putte i meg proteiner og spise hver 3. time (minst) for å ikke falle ned i sukkerhungerfellen. Da er jeg jo tilbake der maten styrer livet mitt og full fokus og planlegging av neste måltid og ikke slik jeg nå har levd i snart 8 måneder der jeg har styrt maten...

|