Sv: Kaare Norum i Aftenposten: Lavkarbo er uanstendig
Hadde Norum prediket vegetarkosthold, skulle jeg akseptert hans argumentasjon. Verdens befolkning vil øke til 9-10 milliarder i løpet av få år, jorda som det kan dyrkes på reduseres som følge av klimaendringene. Eneste mulighet framover kan være å hugge ned regnskog, for å dyrke den jorda - som igjen øker klimaendringene. I et slikt perspektiv kan det hende at vi alle - om 50 år - må akseptere at kaloriene ikke kan kastes bort ved at korn går gjennom dyr (i industriell kjøttproduksjon) før de spises. Det argumentet syns jeg er gyldig.
Men han prediker jo ikke det! Han prediker at vi bare skal spise kyllingfilet, selv om kyllingen også har 2 vinger og 2 lår! Og at vi skal skjære bort og kaste fettranden på kotelettene! Bruke karbonadedeig, ikke kjøttdeig! Skummet melk, og kaste melkefettet! Hvor er anstendigheten i forhold til global matvarekrise i det!!
Jeg respekterer hans syn på at mettet fett er helsefarlig, og hans rett til å predike det. Jeg tror på at han gjør det av ekte overbevisning og mener at han bidrar til bedre folkehelse på den måten. Men å bruke global uanstendighetsargumentasjon når han selv ønsker å kaste så store deler av kjøtt-og melkeproduksjonen - det er virkelig uanstendig.....

|