Vis enkelt innlegg
Gammel 10-08-04, 19:53   #25
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Psyclus

altså, jeg skal LOVE deg at muskler uten glykogen, er MYE svakere enn med glykogen, hva er det maraton løpere spiser tror du?

Noen spiser karbo, andre ikke. Et glykogenlager varer ikke et helt maraton uansett, så det er like greit å få i gang god fettforbrenning fra start. Hvis man propper seg med karbohydrater, vil insulinet stige pga blodsukkerstigning. Insulin er et anabolt hormon. Ergo blir det vanskelig å få god fettforbrenning. Min mann sykler Birkebeinerrittet med Steinalderkost og vann i magen, og drikker bare vann inderveis. Han klarer seg mye bedre enn i "gamle dager" når han spiste karbohydrater i bøtter og spann.

Så det så!

Hadde dere diskutert sprintere, hadde jeg vært mer tilbøyelig til å godta at karbohydrater og glykogenlager er viktig. For de jobber anaerobt, og uten fettforbrenning.