Vis enkelt innlegg
Gammel 09-02-12, 15:04   #182
jojomesteren
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Hmm - det ble så stille her?

Snikveide meg i dag, og var opp noen hundre gram igjen. Men kjenner at jeg har litt vann i kroppen etter en fin skitur i foregårs, så jeg skylder på det.

Ellers driver jeg og tenker omkring kosthold og framtida. Jeg startet i november og sa jeg skulle gi meg ihvertfall fram til jul, og om jeg valgte å fortsette skulle det bli en grundig evaluering innen seks måneder. Nå er jeg halveis til det.

Jeg har klart hovedmålet: kan bruke lagret fett som energikilde på skiturer osv. Er ikke lengre avhengig av å ha med druesukkerholdig mat og drikke på turene, energien holder hele veien (ihvertfall i 2 timer på rimelig høy intensitet, snitt 82-83% av maxpuls).

Har gått ned ca 4 kg. De gikk jeg ned veldig fort, siden har det i praksis stått stille - kanskje 1 kg siste 6 uker. Det er ikke et veldig viktig mål å gå lengre ned, men skulle gjerne gjort det.

Jeg har ikke fått mer energi i hverdagen, snarere tvert i mot. (Bortsett altså fra at jeg har bedre energitilførsel på langdistanse). Jeg syns fortsatt det er tungt å gå alle trappene på jobben, og er fortsatt mye trøtt på dagtid.

Om ikke alt for lenge skal jeg bestille meg legetime å se på blodverdiene. Jeg er veldig spent på Hb, for jeg har ikke tatt mye jerntilskudd. Har alltid spist mye grovt brød, som jo er en god jernkilde. Det kan ha slått negativt ut, og medvirke til trøttheten.

Men mest spent er jeg på kolesterolet. Har alltid hatt for lavt av det gode og normalt av det dårlige, men slik at forholdet dem imellom ikke er bra. Jeg har et mye høyere inntak av mettet fett nå (melkeprodukter mest), men også av umettet (fisk, olje, nøtter, avokado...). Jeg trener ganske mye, og det pleier å være gunstig på balansen. Dessuten hører jeg jo mange si at kolesterolet er mye mer avhengig av karbo enn legene tradisjonelt har trodd. Hmm. Jeg tror kolesterolverdiene vil avgjøre mye for hva jeg velger framover.

Jeg føler at ketose ikke er helt riktig for meg. Kan ikke helt forklare hvorfor, men jeg ser ikke for meg at jeg skal leve slik alltid. Jeg vil gjerne ha lav karbo, ikke poteter, ris, pasta m.m. til daglig. Men en grov brødskive eller to? 4-korn og yoghurt til frokost? Et kosthold på 60-80 g kh om dagen, ikke i ketose, men med en kropp som fikser å bruke fettlageret som energikilde?

Men så tør jeg liksom ikke gå ut av ketose heller. Syntes det var så fryktelig tungt å gå inn. Og tenk om det å gå ut av ketose fører til at alle fire kiloene kommer rett på, og kroppen med en gang nekter å bruke det lagrete fettet, bare glykogen og karbohydrater. Da må jeg starte på nytt, og det vet jeg ikke om jeg orker.

Jaja, det var noen tanker i dag. Har ikke bestilt legetime ennå, så det tar litt tid før jeg bestemmer meg. I dag skal jeg skaffe meg noe lavkarbobrød. Jeg må spise litt brød, det går i knekkebrød og frokostboller hele tiden. Bruker for mye tid på å bake. Bake brød, skjære i skiver og fryse ned. Det er strategien.

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat