Sv: Pus på biltur
Fiffi: I løpet av en 12timers tur MÅ hun lufte kattene litt..tror ikke de kan holdes neddopet så lenge, engang.
Jeg har litt erfaring med katter og mange timer i bil, og min konklusjon er at katter er forskjellige. Bast og Frøya kjørte vi hit med fra Vestlandet da de var bittesmå, og med unntak av litt oppkast helt i starten, så sov de HELE veien! Uten dop. De lå i et bur på fanget mitt. Vi stoppet halvveis og gikk med de i bånd, så de fikk spist og slappet av litt. Hele turen tok 6 timer.
En annen katt jeg hadde, tok jeg med på en tur som varte 8 timer. Jeg fikk sovemedisin, men den virket ikke før han hadde fått i seg litt mat. Så husk det - først medisin, så mat. Sånn er det jo med oss også, medisinen virker bedre om vi spiser litt mat samtidig.
Siden din tur er såpass lang, du har ikke mulighet til å stykke den opp over to dager da? Hvis ikke han bare sover og sover. Ellers ville jeg tatt med sovemedisin dersom du velger å ikke gi det, slik at du har det i bakhånd om pusen bare er urolig.
Mye svinger gjør puser dårlige, så prøv å unngå det, evt kjør sakte i svingene.
Og husk å sikre buret hvis du har det i setet og ikke på gulvet. 
Og lykke til.
|