Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-12, 12:20   #1
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Startvansker! Hva er lurest å gjøre for raskest og rimeligst få igang bilen?

Saken er at jeg trenger starthjelp til bilen.
Den står mye ubrukt og for et par uker siden ville den ikke starte.
i Går fikk jeg låne en slik starthjelp (gul biltemasak), men det var fortsatt ikke tegn til å få startet bilen når den stod og surret og gikk.
Jeg har ikke brukt denne typen før (bare startkabler) og eieren var bortreist så jeg lånte den av konen som egentlig heller ikke var sikker på hvordan den skulle brukes
Da jeg sjekket testknappen stoppet den på det gule feltet. Viser det batterispenningen på bilbatteriet?
Etter å ha forsøkt å starte bilen et par ganger stoppet den helt ned på det røde - altså ingen spenning i det hele tatt
Når jeg prøvde å starte bilen med generatoren (eller hva det nå var) på, stoppen nesten dingsen.

Jeg fikk ikke start på bilen. Jeg kjenner ingen som eier startkabler og bilen står med nesa inn mot et gjerde og det er ikke lett å skulle trille den igang akkuratt - og det går vel heller uansett ikke med inj-motorer?

Så hva gjør jeg?

1. Ringer NAF og får veihjelp og gjør et forsøk på å starte og bruker opp en veihjelp? (får bare 2 gratis i året)

Eller

2. Får svigerfar til å kjøre meg til biltema og kjøper nytt batteri med en gang og håper på at det er nok...?

Om det ikke hjelper må jeg jo uansett ringe NAF og få veghjelp for å se om det er noe galt med dynamo/og/eller starmotoren i tillegg og få tauet bilen til verksted.

Saken er at om en uke MÅ bilen fungere da jeg skal avgårde med masse baggasje og rekke et fly...Så jeg begnner å få dårlig tid

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat