Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-12, 14:18   #9
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Startvansker! Hva er lurest å gjøre for raskest og rimeligst få igang bilen?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Batterier kan gå tomme uten forvarsel, særlig når de har noen år på baken, bilen ikke kjøres på langtur hver uke, noen mil typ, som jo lader opp batteriet igjen, og det er kuldegrader.

Jeg stemmer også for nytt batteri og svigerfar til å hjelpe og bytte. Google også nøyaktig modell-navn og battery, har du flaks finnes det en you-tube-film om akkurat det du trenger.
(Min svigerfar gjør i alle fall meg nervøs, sånn i spesifikke praktiske gjøremål og jeg liker å være forberedt)

Bytte batteriet klarer jeg mist like godt som svigerfar. Trenger ikke youtube til det
Problemet er at det er 1 mil til nermeste biltema og jeg kan ikke ta med meg et jæ... tungt batteri på bussen... det har jeg ikke rygg til

Konklusjonen har falt på (etter hjelp her inne og konsultasjon med NAF) at vi reiser og kjøper nytt batteri som jeg skrur inn og håper på at motoren starter greitt etterpå. Om den ikke gjør det ringer jeg etter veghjelpen.

Jeg har ikke behov for å bruke bilen på noen langtur hver uke, og jeg har ikke råd til å bare dure avgårde i timesvis og bruke opp en hel bensintank på "ingenting" en gang i uka heller. Sånn det er nå holder en full tank i 1-2 mnd og det kan jeg leve med
Vi bor midlertidig i studentleilighet og har ikke tilgang på hverken garasje eller strøm i nærheten av bilen, så motorvarmer eller nattlading er umulig.
Vi bruker bilen sjelden, men er helt avhengig av å ha den når v skal avgårde hele gjengen på fere om sommeren, handle inn stort til uka, reise på hytta (der er vi hele sommeren og der er det ikke en eneste buss). Men nå i vnterhalvåret bruker vi mest buss, bybane og bena.
Bruker bare bilen til butikken når vi skal ha storhandel max en gang i mnd (15 min å kjøre), noen ganger til nermeste senter i nødsfall (8 min å kjøre) eller om vi skal en tur til svigers (20 min å kjøre). Bilen har stått uten strøm nå i 2 uker og det er bare en gang jeg har vært i beit og absolutt burde hatt den i drift på den tiden.
Jeg har vurdert flere ganger å kutte ut egen bil, men da kan vi ikke dra på ferie hjem til min familie som bor 35 mil unna, vi kan ikke komme oss på hytta og vi kan ikke handle stort.
Vi trenger bil, bare med litt ugjevne mellomrom
I tillegg har jeg syke svigerforeldre som også trenger vår hjelp innimellom...

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat