Sv: Hvorfor er lettprodukter ikke bra?
Bra svar her. Noen trenger fettkilder og bruker da de mest fettrike oster osv istedenfor smør, olje etc, men man kan selvsagt spise de med mindre fett så lenge fettet ikke er erstattet med karbohydrater. Om jeg spiser en middels fet ost blir det til at jeg spiser mer av den enn en som er fet, for å bli mett. Men om jeg trenger proteinene i den er det jo et greit valg men da tillegger jeg fett fra en annen kilde. Energi må jeg jo ha. Om du er redd for slike produkter ville jeg holdt meg unna fløte men også andre med fett og karbohydrater som yoghurt, melk, geitmelk. Rømme med mindre fett har mer karbo så det er ikke noe bedre å skifte ut den feteste hvis du vil ned i vekt eller beholde vekten. Rømme creme fraise har minst karbo.De fløtene med minst karbo er de feteste. Jeg spiser hverken rømme eller fløte fordi de inneholder både fett og karbo og fordi en del sier de stopper opp i vektnedgang ved bruk av demselv om det nok er snakk om mengder også, selvfølgelig, man må jo ikke innta slikt i det hele tatt. Man kan spise andre fettkilder. Her kan du selv se:http://www.lavkarbo.no/matvaretabell...melkeprodukter
I begynnelsen klarte jeg ikke å spise de feteste ostene og spiste fett fra olje isteden i tillegg til mager ost. Jeg spiste faktisk så mager ost som så lett ost fra Synnøve Finden. Det ble da en proteinkilde fremfor en energikilde. Jeg foretrekker edamer med 27% fett og den fete greddost bruker jeg som "dressing" fordi den er så fet.