PCOS og hyperthyriose autoimmune sykdommer?
Jeg fikk påvist PCOS for vel 5 år siden, og spiste meg frisk og gikk ned i vekt til normalvekt. I høst ble jeg dårlig igjen, med høyt stoffskifte. Dvs at Fritt T4 er forhøyet (mellom 25 - 29), ellers er alle prøver fine. Har i tillegg en struma. Jeg var sykemeldt hele høsten, men jobber nå i 50%. Har blitt noe bedre, dvs at mine kognitive evner virker 100% igjen (noe som er ganske så vesentlig for meg i min jobb som stipendiat). Men jeg er jo ikke bra. Jeg er mye sliten, har mye høy puls. Raske temperaturskifter i kroppen og mye smerter rundt om i kroppen.
Legene finner ikke ut av hvorfor jeg har forhøyet stoffskifte, det går noen teorier på at det er en betennelse i skjoldbruskkjertelen. Men så begynte jeg å lure på om PCOS er en slik autoimmun sykdom hvor kroppen angriper seg selv?
Jeg er fortvilet over ikke å fungere, ikke bli bedre. Samtidig fortvilet over den enorme tregheten i helsesystemet, det er liksom greit at jeg er 50% frisk også håper man bare at jeg skal bli frisk av meg selv. Derfor lurer jeg på å gå privat denne gangen også (det var Fedon-legen her i Bergen som hjalp meg sist), men hvor bør jeg gå? Tilbake til fedonlegen? Volvat og endokrinolog? Indremedisiner?
Det mest fortvilende er at jeg for 5 år siden var minst like syk som nå, fant ut av hvorfor og gjorde en enorm snuoperasjon. La om kosten og endret på det meste og ble helt frisk igjen. Nå spiser jeg korrekt, trener det jeg kan, men er likevel blitt syk igjen.
Og om det er en autoimmun sykdom jeg har utviklet, hva gjør jeg da? kan man få hjelp?
Takker for alle svar 
|