Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-12, 10:20   #188
jojomesteren
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Hva med å lese deg litt opp på Fedon? Synes dine tanker om kosthold passer fint inn med ham.

Er vel i ferd med å bevege meg fra ketose og inn i mer generell LCHF jeg og. Ikke helt Fedon, men har økt litt på KH. Sliter for øyeblikket, med mange ting i grunnen, blir så lett å bruke mat til å stagge følelser, uansett om det er lovlig eller nesten lovlig mat, så MÅ jeg telle calorier for ikke å spise for mye og gå opp. Fra fredag til i går talte vekta +1,8kg. Ned en halv igjen i dag, da jeg var flink i går... Bare rot med maten her altså, helt min egen skyld og på en måte så gjør vel matvalgene alt værre. Altså, gresk yoghurt med sukkerfritt syltetøy... Atkins barer... Ja, mye søtt som egentlig metter dårlig, så går jeg løs på mat etterpå... Lagde noen gode peanøttkjeks, men litt av samme problemet der, og de er salte, langt fra søte...

Ja, jeg tenker at det blir litt mer Fedon etterhvert - men fortsatt litt mindre kh enn det han anbefaler. I dag har jeg bakt Møllerens lavkarbobrød og spist fire små skiver til frokost. Helt OK, og mer kh enn jeg pleier å ha til frokost - 15 g kanskje? Spent på hvordan kroppen reagerer på det,skal ut på ski snart.
Vondt når man sliter litt og er vant til at mat er en del av mestringen!! Det der vet jeg alt om.. Det finnes ingen ordentlige gode råd, tror jeg. Gå tur i stedenfor å sitte inne å tenke. Pusse tennene ofte, evt bruke munnspray/ skylling for å minske søtsuget. Men det viktigste er selvfølgelig å få ryddet opp i det som sliter. Noen ganger må man akseptere at det tar langt tid, andre ganger kan man tvinge seg selv til å gå gjennom den prosessen litt fortere. Husk at du skal ta vare på deg selv - noen ganger kan det være lurt å legge til side matfokuset. Kanskje du ikke trenger å gi deg selv dårlig samvittighet akkurat nå?

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat