Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-12, 10:27   #3
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: For mye protein?

Du kan godt spise en del proteiner , selv om det er over 1 g pr kroppsvekt, det blir ofte mer på lavkarbo, men en kotelett og to egg i samme måltid er ikke nødvendig. Det er for mange proteinkilder i samme måltid. Si du tar 130 g kjøtt pr måltid ganger tre, bare for å gjøre det enkelt som regnestykke, får du i deg 36 g proteiner tre ganger=108g. Jeg synes ikke det er mye. Spiser du mye ost i et måltid kan du redusere kjøttet til 100 g f.eks. Man må justere litt bare. Med ulike protein/fettkilder kan man få det til. Nøtter, fet fisk og egg inneholder ikke like mye proteiner som magert kjøtt og mager fisk. Og jeg regner med at du ikke spiser nettop 130 g kyllingfilet tre ganger som jeg skrev i eksempelet så da blir det lettere å få til. Jeg inntar 150 g ca dgl og det er over 3 g pr kroppsvekt, men det føles greit for meg. Om man trener , og særlig ved styrketrening, må man ha mer enn 1 g pr kg kroppsvekt. Du kan godt ligge på 2 g eller 2,5 g pr kg kroppsvekt. Det er ikke farlig om du har velfungerende nyrer. Og mange ligger på mer.
Nå skrev jeg at kotelett og egg i samme måltid er mye proteiner, men det er utfra en antakelse om at du spiser flere enn to måltider pr dag. Du kan leke deg inne på diett.no med menyforslag og se hvordan du kan komponere noe passende.