Vis enkelt innlegg
Gammel 16-02-12, 09:43   #50
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Personlig hadde jeg ikke blitt skremt, selv om det er forskjellige meninger om kolesterol. Jeg hadde vært mye mer redd for å starte å bruke statiner.
(Og faren min døde av hjertesvikt, moren min ble operert for angina før fylte 60 - så noen mener jeg burde være veldig forsiktig med mettet fett.)
Det er i alle fall lurt å hente informasjon fra flere steder. Så jeg anbefaler deg f.eks. disse youtubeklippene med Uffe Ravnskov. Eller Lena Beatrice sin oversettelse av kostdoktorns "snabbkurs". Eller sjekk ut bloggen til Espen Rostrup

Tusen takk for flotte linker, Zincite Jeg har nå lest gjennom det oversatte snabbkurset, og ble i hvert fall beroliget hva angår mitt eget kolestrol (som en lege mente burde reguleres med statiner, men som jeg nekter å begynne med). For ordens skyld, mine verdier er:
Total: 6.4
HDL. 1.4
LDL. 4.3

Jeg fikk litt lyst til å trekke frem et avsnitt fra kurset. Kanskje du kan ta denne sjekken, Jabba, for jeg regner med at du har fått vite HDL-verdien også?

Sitat:

Enkel risikoanalyse

Kolesterolanalyser er vanskelige å tolke, og å kun se på totalveriden eller LDL gir høy risiko for å få unødvendig medisinering, noe som blir oppmuntret ivrig fra legemiddelindustrien.
Om mye av kolesterolet er det “gode” HDL kan man ha betydelig høyere totalverdi uten noen økt risiko statistisk sett.
Her er en enklere og bedre regel, for deg som ikke har en hjertesykdom allerede:
1. Ta ditt totalkolesterol og divider det med din HDL-verdi. Om du har et totalkolesterol på 8,0 og et HDL på 2,0 blir resultatet 4,0.
2. HVis resultatet er under 5: du kan ta det med ro, ditt kolesterol er bra.
3. Hvis resultatet er høyere, særlig hvis det er høyere enn 6, er det grunn til å vurdere livsstilsforandring. Man kan da ta nye prøver, kanskje så ofte som hver 6. mnd. HVis det i lengden ikke blir bedre kan man i unntakstilfeller vurdere medisinering.
Har du allerede en kjent hjertesykdom (angina, hjerteinnfarkt) vil man sikte på enda bedre verdier. Da kan blodfettmedisiner være motiverende. Snakk med legen din.
Hjertefriske har sjelden nytte av kolesterolmedisin. Derimot kan de gi muskelverk, muskelsvakthet og dårligere sexliv.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat