Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?
Godt det er så mye liv i denne tråden - inspirerende! Velkommen alle "nye"!
Første dag av en to-ukers vinterferie. Men hodet er ikke med! Dårlig natt med masse stressdrømmer - og jeg som trodde at det ikke var så ille nå. Litt mye styr med å bli ferdig med alt på jobben i går, og ja - en del saker må jeg jobbe litt med fra fjellet, men det skulle ikke være så ille ? Klarer ikke helt å slappe av med en god bok heller, faglitteraturen trekker.. Men jeg har bestemt meg for å vente noen dager med den!
Skitur på en knapp mil i dag. Det føltes altfor lite, jeg var veldig klar for mer, men gemalen ville hjem. Tenkte jeg skulle gå ut igjen, men nå er det skikkelig guffent ute. Har tent i peisen og laget te - og tenker at jeg godt kan ha et mål om 20 mil på 14 dager, men det må ikke bli sånn at ferien er mislykket om jeg ikke får det til..
Har spist en brødskive i dag . Ikke akkurat kneipp, da. Hansens supergrov, nærmest en murstein. Men jeg valgte å prøve. 13 g kh i følge Diett.no, men de er typisk veldig langsomme... Ut på ski rett etterpå, det kjentes ganske bra, men vet ikke om det egentlig var en forskjell. Kanskje?
Har nemlig tenkt å spise litt mer kh i forkant av skiturene noen ganger nå, for å se om det blir mer energi av det. Filosofien er at jeg bruker opp kh i løpet av turen, og dermed fortsatt er i ketose. I boka til Bjørn Ferry beskrives dette som trene lavt, konkurrere høyt. Altså lite kh under trening, men fylle opp glykogenlageret før viktige prestasjoner. Da skal man klare å produsere både maks (med kh som kilde) og lenge (med fett som kilde). Jeg er ikke akkurat på det nivået, da , men morsomt å prøve om det stemmer for meg også.
Tarato, jeg har ikke skjekket helt, men antar at jeg ligger på ca 40-50 g kh om dagen. Vanlig ketolysekost (20) + en frukt (10), litt nøtter e.l. om jeg får lyst på det, og litt mer liberal med for eksempel soyasaus og andre tilsetninger som har noe kh i seg. Og Lavkarbo brød og liberalt med tomat, paprika, løk osv. Ikke akkurat fråtsing i kh, men heller ikke hyperstrikt.
Nei, nå tror jeg jeg skal ta meg en liten yoga-økt. Det må vel være godt for denne skrotten. Og så litt god mat og vin, og kanskje en god film... Så kommer vel feriefølelsen etterhvert, tenker jeg....
Nyt helgen, damer!

|