|
Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter
Opprinnelig lagt inn av Budeiea995, her.
Jeg aner misunnelse.
Hvem har æren for hvit og brun saus? Er det Espelig som har monopol på kjøttkaker?
jeg er kokk og vår grunnbok var skrevet av læreren på Kristiansand kokkeskole. Helt standard enkle oppskrifter på sauder, kaker, brød, mm. Ikke han som fant opp kruttet, men han som samlet det.
Asbjørnsen&Mo, hva gjorde de? Fant de på eventyrene? Nei, de bare samlet dem i en bok!!!!!
Når det ikke er snakk om helt standard og enkle oppskrifter, men noen spesielle oppskrifter så er det ufint ikke å oppgi hvilken oppskrift man har forandret på hvis man vet hvilken. Jeg har noen oppskrifter jeg skrev ned for flere år siden som jeg ikke husker hvor jeg fant. Men det er snakk om de gangene man vet hvor og det er tydelig at oppskriften er en variant av en annen. Hvis jeg lager oopsie-rull og bruker 105g kremost i stedet for 100g og så sier at jeg har funnet opp kruttet når det er helt innlysende at jeg har brukt oopsie-oppskrifta, da reagerer folk. Asbjørnsen & Mo påstod ikke at de hadde funnet opp eventyrene, de sa at de bare samlet eventyrene.
Credit where credit's due.
Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.
Hva hvis jeg har latt meg inspirere av flere på en oppskrift? Er jeg uærlig og falsk hvis jeg ikke oppgir alle inspiratorene da? Skal jeg la være å legge ut en oppskrift fordi jeg ikke selv har bokmerket alle stedene oppskriften har dukket opp på nettet?
Jeg kan jo heller ikke vite om vedkommende jeg leser oppskrifter av, har latt seg inspirere eller rett og slett har kopiert en oppskrift fra andre uten å gi kreditt til rette vedkommende (hvem nå det kan være)
Heldigvis er det ikke copyrights på oppskrifter!
Selvfølgelig kan du legge den ut likevel! Men når du vet at du har kopiert den og latt deg inspirere av andre oppskrifter, så kan du vel si det og ikke si at du har oppfunnet kruttet? Hvis noen har laget en variant av din oppskrift, så er det jo hyggelig at de skriver det i stedet for å påstå at de har kreert oppskriften. Men ingenting stopper dem fra å gjøre det, men du tenker vel ditt når du ser en ikke-enkel oppskrift som er så og si lik din med små forandringer? Om andre ikke har gitt kreditt til rette vedkommende får gå på deres kappe.