Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-12, 01:47   #38
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Kur" for diabetes

Jeg tenker som så at om du trenger 6-8 hurtigvirkende enheter for og spise 10 karbohydrater, så er nok enten den langtidsvirkende insulinen for lav, eller så spiser du kjappe karbohydrater (og det unngår man jo på lavkarbo).
Om du spiser mye protein (mange ferske lavkarbere tror fett er skummelt og så øker de heller proteinene) så vil også protein øke blodsukkeret ditt.
På det amerikanske diabetesforumet jeg er medlen i, så klager en av diabetikerne der over:
"In order to keep my BG under control, I have to bolus for every single carb, 50% of the protein and 10% of the fat."
Dette betyr at hun rekner med alle karbohydrater, halvparten av proteinene og 10 prosent av fettet når hun berekner den hurtigvirkende insulinen. Det trenger ikke jeg, men det kan jo være du er mer som henne?
Har du fin fastende blodsukkermåling? Er HBA1c fin? Er det noen tid på døgnet du vanligvis får høyt blodsukker? Opplever du følinger ofte?
Bruker du medisiner som påvirker blodsukkeret? Mine astmamedisiner øker blodsukkeret mitt med en, så om jeg er astmasyk og må ta medisin oftere så må jeg justere insulin og mat slik at det passer til medisinene.

Da jeg gikk over til lavkarbo, spiste jeg en frokost som bestod av 3 egg, bacon, paprika og vårløk. Melk ble kuttet ut, fordi det var for mye karbo der.
Denne maten mettet skikkelig og jeg ble ikke sulten før etter fire timer. Her valgte jeg ofte og spise en mektig kyllingsalat med både sopp, bacon, kylling, stangselleri, majones, fløte og rømme.
Den holdt meg skikkelig mett i ytterligere fire -fem timer og da var det middag. Middagen var som vanlig, med unntak av at poteter, ris eller pasta er fjernet og jeg spiser i stedet mye grønnsaker, ca 400 gram til middag men lik mengde kjøtt/fisk som før. Saus er alltid laget av fløte, CF eller rømme.
Som snacks om kvelden hendte det at jeg spiste en kiwi sammen med 8 paranøtter (spiser jeg kiwi alene stiger blodsukkeret, men sammen med nøtter fungerer det for meg) eller jeg stekte ost som jeg knasket.
Jeg følte jeg var mett hele tiden jeg, men som du ser så er det mye fett i maten jeg spiste og det metter godt!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat