Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?
Tarato, jeg spiser ekstra kh under skiturene for å få den ekstra energien som Severina viser til. Jeg KAN gjennomføre turene på bare fettlager og ekstra drikke (Fun-saft), tror jeg,men det er ekstremt slitsomt. Det beste med skigåingen er jo de slake partiene, der du kan få en fin flyt i rytmen og føle at du flyr bortover sletta - men det krever en del energi... Og særlig hvis det kommer en fiskebeinsbakke etterpå . Energien fra fettlageret er liksom lang og seig - mens kh energien gir ekstra sprut, om du skjønner. Dette er det ikke bare jeg som sier, Bjørn Ferry er tydelig på det i lavkarboboka si. Altså det samme som Severina sier - trene på lavkarbo, men ekstra kh i konkurranse. Får å få til både seighet og spenst.
Spennende at du ikke ble dårlig, Severina. Nesten litt skuffende, hadde jo vært fint om lavkarbo ble en slags antabus mot sukker og mel ? Men du er ikke i ketose til vanlig? Syns 80% fett høres ganske mye ut, jeg, pleier å ligge på 65-70% For mye protein, akkurat som Tarato. Og det der med cocosa i te eller kaffe er ikke min greie heller, må jeg si .
Porsjoner, ja. Mitt store problem... Spiser gjerne en halv kylling (nesten..), 200 g kjøtt og kanskje enda mer fisk til middag... Pluss grønnsaker og saus. Selvsagt har overvekten mye med det å gjøre.Men jeg er så glad i mat! Og liker å være mett!
Albatross og Tarato, 1300 kcal om dagen er ikke så mye. Mindre enn det bør man ikke spise, tenker jeg, da begynner kroppen å tære på muskler og skrur på energibremsen. Føler dere at det er riktig nivå? Begynner ikke å fryse/ bli slapp? Uff, jeg er så redd for hva et for lavt kcal-inntak gjør med kroppen over tid.
Jeg har i lange perioder (tidligere) ligget på 800-1000 og ødelagt fryktelig mye av normale balanser i kroppen.. Til daglig ligger jeg nå mellom 1500 og 1800, litt mer på treningsdager. Nå i vinterferien ganske mye mer, fordi jeg trener mye. Fortsatt med et underskudd håper jeg . Men, som jeg har skrevet tidligere, det er når jeg begynner å spise litt ekstra at vekta går ned!
I dag blir det ingen skitur på meg. Kroppen er gjennomsliten, og ber om ro. Deilig å kunne lytte til den... Men jeg har sittet ute med skinnfell, pledd og tekopp og lest krim - ferie !

|