Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-12, 12:42   #246
jojomesteren
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Tarato, jeg spiser ekstra kh under skiturene for å få den ekstra energien som Severina viser til. Jeg KAN gjennomføre turene på bare fettlager og ekstra drikke (Fun-saft), tror jeg,men det er ekstremt slitsomt. Det beste med skigåingen er jo de slake partiene, der du kan få en fin flyt i rytmen og føle at du flyr bortover sletta - men det krever en del energi... Og særlig hvis det kommer en fiskebeinsbakke etterpå . Energien fra fettlageret er liksom lang og seig - mens kh energien gir ekstra sprut, om du skjønner. Dette er det ikke bare jeg som sier, Bjørn Ferry er tydelig på det i lavkarboboka si. Altså det samme som Severina sier - trene på lavkarbo, men ekstra kh i konkurranse. Får å få til både seighet og spenst.

Spennende at du ikke ble dårlig, Severina. Nesten litt skuffende, hadde jo vært fint om lavkarbo ble en slags antabus mot sukker og mel? Men du er ikke i ketose til vanlig? Syns 80% fett høres ganske mye ut, jeg, pleier å ligge på 65-70% For mye protein, akkurat som Tarato. Og det der med cocosa i te eller kaffe er ikke min greie heller, må jeg si .

Porsjoner, ja. Mitt store problem... Spiser gjerne en halv kylling (nesten..), 200 g kjøtt og kanskje enda mer fisk til middag... Pluss grønnsaker og saus. Selvsagt har overvekten mye med det å gjøre.Men jeg er så glad i mat! Og liker å være mett!

Albatross og Tarato, 1300 kcal om dagen er ikke så mye. Mindre enn det bør man ikke spise, tenker jeg, da begynner kroppen å tære på muskler og skrur på energibremsen. Føler dere at det er riktig nivå? Begynner ikke å fryse/ bli slapp? Uff, jeg er så redd for hva et for lavt kcal-inntak gjør med kroppen over tid.
Jeg har i lange perioder (tidligere) ligget på 800-1000 og ødelagt fryktelig mye av normale balanser i kroppen.. Til daglig ligger jeg nå mellom 1500 og 1800, litt mer på treningsdager. Nå i vinterferien ganske mye mer, fordi jeg trener mye. Fortsatt med et underskudd håper jeg . Men, som jeg har skrevet tidligere, det er når jeg begynner å spise litt ekstra at vekta går ned!

I dag blir det ingen skitur på meg. Kroppen er gjennomsliten, og ber om ro. Deilig å kunne lytte til den... Men jeg har sittet ute med skinnfell, pledd og tekopp og lest krim - ferie!

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat