Vis enkelt innlegg
Gammel 23-02-12, 14:44   #8
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Argumenter for lavkarbo?

Yrla: Alle er kanskje å ta i da vi er skrudd sammen litt forskjellig, men enig i at svært mange vil få et bedre liv ved å redusere på KH. Enkelte idrettsutøvere fungerer ikke så bra på lavkarbo, selv om andre fungerer meget bra. I min familie har vi de som fungerer bra på lavkarbo\fedon og de som fungerer best på anbefalinger mer i tråd med myndighetene, ja, de har testet diettene over flere måneder. Jmf genenes diett responerer jo de fleste best ift gensvar på fordelingen 1\3 av hvert næringsemne, altså en moderat lavkarbodiett hvor proteininnholdet er økt mye mens fettinntaket er økt litt jmf offentlige anebfalinger: http://www.forskning.no/artikler/2011/september/298348 30\30\40 er kanskje ikke så dumt for mange? Ikke langt unna fedon.

Hovedfordelene med lavkarbo er at det er vanskelig å legge på seg, det er meget fornuftig å redusere på karbohydratene for de aller fleste overvektige da de fleste er insulinresistente\metabolsk syndrom\DB2. En rekke sykdommer som PCOS, psoriasis og endel hudsykdommer blir bedre\friske. Dette har nok endel med omega 3\6 balansen som er betydelig lettere å oppnå ved lavkarbo enn ved lavfett samt raske karbohydrater som ikke er bra ift betennelser etc.

En av de største potensielle ulempene er nok det med bærekraftighet. Et balansert lavkarbokosthold med stort innslag av grønnsaker, nøtter, bær og litt frukt uten å øke særlig på mengden kjøtt\fisk og melkeprodukter vil være svært barekraftig, men jeg kjenner desverre flere som spiser langt mer kjøtt, egg osv. Ikke et problem når noen få gjør det, men når svært mange begynner å gjøre det kan det bli et problem. Jeg håper og tror det ikke blir noe problem, men man bør tenke over det. Dog tror jeg de aller fleste som velger lavkarbo øker på grøntinntaket og bruker varierte fettkilder (avocado, olivenolje, kokosfett osv) og ikke nesten utelukkende animalske.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat