Vis enkelt innlegg
Gammel 24-02-12, 14:09   #1072
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

... Husk å skrive ned mønsteret på blonden da, hvis du kunne tenkte deg å dele i etterkant (JA, jeg vet jeg er frekk som bare det )

Ikke frekt å spørre om det vel, og det er greit for meg å skrive det ned her Da finner jeg det igjen.
Har bare laget en prøvelapp med noe ullgarn jeg hadde. Pinne nr 3,5. Vil gjerne finne et garn som ikke loer slik, og strikke blonden på 2,5. Nå ble den ca 7 cm bred.
Min tolkning av blonden (som jeg synes ble ganske lik) - bruker visst blanding av norske/engelske forkortelser og kanskje noe som er mitt eget det er lov å spørre om noen vil prøve å lurer på hva jeg mener. :

la opp 11 masker 3- masker går til kanten på siden av rutemønsteret. Og jeg strikket rett på begge sider. (2., 4., 6., 8., osv strikkes rett. Jeg syntes det ble finest da jeg på disse pinnene strikket første maske også - ikke tok av. Men det er smaksak.)

1. p: 1m løst av - dk - ssk - 3r - 2sm - k - 1r - dk - 2r
3. p: 1m løst av - 2sm - dk - 2r - 2sm - k -3r - dk - 2r
5. p: 1m løst av - dk - ssk - 1r - 2sm - k - 5r - dk - 2r
7. p: 1m løst av - 2sm - dk - 2sm - k - 2r - 2sm - k - 3r - dk - 2r
9. p: 1 m løst av - dk - ssk - 2r - k - ssl - 3r -2sm - dk - 2sm - 1r
11. p: 1m løst av - 2sm - dk - 3r - k - ssk - 1r - 2sm - dk - 2sm - 1r
13. p: 1m løst av - dk - ssk - 4r - k - 1av, 2sm, løft den første over - k - 2sm - 1r
Dette gir 1 rute, kanten går ikke opp med rutene, så de 3 første maskene forskyves for hver rute.
Så 15. p starter med 1 av - 2sm - dk
17. p 1av - dk -ssk ....osv

brukte dk (=dobbeltkast) på "hver side" fordi blonden så penere ut med det. Strikkes bare som en maske på tilbakeveien. (Ser muligheten av at et annet garn gjør det unødvendig med mer enn enkelt kast. Også usikker på om jeg kanskje skal bruke 3 masker på utsiden i stedet for 2. Bare for å gi litt flere alternativer )

Slik ser prøvelappen min ut, den blir penere med et annet garn :

Vedlagte bilder
Filtype: jpg kant.jpg (98,7 KB, 5 visninger)
Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat