Sv: Kokosmel?
Jeg laget en slags formkakeaktig kake i dag, siden man ikke klarer å lage ordentlig sukkerbrød lavkarbo. Den har 50/50 kokosmel og fettredusert mandelmel. Sist jeg laget den bommet jeg skikkelig, og det var umulig å røre inn stivpiskede eggehvitter og eggeplomme-eggedosis uten å ødelegge boblene. Dette skjedde selv om jeg hadde oppi både vann og smeltet smør, vanlig sukkerbrød har jo bare eggedosis + mel, og ikke noe ekstra væske.
Denne gangen turde jeg å hive oppi en enorm mengde fløte/vann-blanding før jeg rørte inn eggene, og resultatet ble både luftig og saftig Trikset som gjorde det ekstra vellykket, var å spare litt av vannet og blande det vekselvis med eggehvittene, for da rakk ikke melet å suge til seg væsken først På den måten var røra ganske våt i overflaten, og jeg fikk vendt inn eggene uten at boblene sprakk.
Kaken smaker av både mandel og kokos, jeg ville ikke anbefalt det om du ikke liker det. Selv liker jeg smaken, min kake minner litt om en mellomting av sukkerbrød og kransekake i smak Bakeevnen synes jeg er god.
|