Vis enkelt innlegg
Gammel 28-11-05, 19:01   #22
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Når vekta ikke går ned... og det snart er jul

Jeg må si jeg er litt overrasket over det jeg oppfatter som kritikk av spørsmålene som reises i denne tråden her... jeg føler ikke at den treffer, men oppfatter den mer som pekefingervifting og moralisme, så la meg forklare mitt ståsted en gang til da:

-til vanlig spiser jeg lavkarbo, a la Lindberg/ Atkins vedlikehold, da holder vekta seg stabil. Inkl i det er faktisk noen øl eller vinglass av og til, litt sjokolade etc. Jeg spiser ikke brød eller pasta, men av og til sushi med litt ris.
-nå har jeg vært i ketose i noen uker, men ikke gått ned.
-
jeg vurderer altså å gå tilbake til mitt vanlige kosthold (altså lavkarbo)til over jul, hvor det er rom for å unne seg noen få utskeielser i jula. Det betyr ikke at jeg har tenkt å spise masse karbohydrater, men velge ut noen få ting jeg kan tillate meg. I tillegg kommer jeg til å drikke litt (gløgg etc) sammen med venner før jul, fordi det er sosialt og avslappende og en del av kosen for meg.

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

Den som vill bli friskare och smalare äter fet animalisk mat. Det finns massor med sådan mat på alla julbord. Alla kan fylla sin tallrik med godkänd mat. Äter man fel har man ingen annan att skylla på!

Jeg synes det blir litt dumt å kalle alt annet enn sitt eget kosthold for feil... For øvrig er det hverken ribbe eller pølser eller lignende ting på vårt julebord. Derimot reinsdyrsteik julaften, ovnsbakt laks første juledag - og pålegg som bayonneskinke, røkelaks, edamerost til frokosten (kald frokost med brød) En av dagene i jula er det kalkun, en annen rakfisk. Ikke akkurat mat dryppende av fett dette... Og ingen overflod av kjøtt heller!

Noe sånt som dette blir mine "utskeielser":

Moltekrem til dessert på julaften - med molter + søtningsmiddel hvis jeg får tak i molter, ellers blir det med moltesyltetøy. Til dette tar jeg en kransekakebit og et lite glass sherry

Litt lefse til rakfisken + litt øl og dram

En mandarin i ny og ne sammen med valnøtter

Waldorfsalat til kalkunen (men ikke potet)

Lindbergbrød til julefrokosten

Evt litt julegodter (hvis jeg orker å lage det) med lite sukker (delfiakake etc med mørk sjokolade i)

Hvor ille er dette da?? Det er slik jeg har tenkt å gjøre det resten av livet også, jeg har ikke tenkt å nekte meg alt av bordets gleder for evig og alltid. Og nei, jeg tror ikke jeg kommer til å føle meg spesielt dårlig etter jul hvis jeg gjør dette. Jeg kommer nok ikke til å gå ned, men antagelig ikke så mye opp heller. Etter jul ønsker jeg derimot å komme i gang igjen skikkelig, og da med en annen vri enn hittil for å få fart på forbrenningen. OG DA ER JEG MOTIVERT.....

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat