Sv: Sjokolade ... Litt forvirret ...
Først og fremst må jeg bare si at det er mye man ikke forstår. Folk gjør ting på forskjellige måter, og det som funker for meg, funker kanskje ikke for deg. Det finnes ingen evige regler for hvordan man håndterer en kostholdsomlegging. Jeg føler ikke noe spesielt behov for å lage noe særlig godteri før jul (selv om jeg innimellom har hatt intensjonen), men det betyr ikke at jeg fordømmer andres valg om å gjøre det. Folk er forskjellige! Seff hadde det aller beste vært om alle hadde klart å leve fullstendig asketisk på bare rene matvarer og aldri rørt en lavkarbokake noensinne i sitt liv, og ansett en stekt biff som det ultimate snackset og trivdes med det, men sånn er det jo bare ikke. Vi er en trivselsgenerasjon, vi er sterkt påvirket av reklame og suggesjon via blader og magasiner hele tiden. Jeg tenker at hva man gjøre i lengden er det som virkelig teller. At noen nå og da har lyst på en sjokolade er da virkelig ingen krise, så lenge man er opplyst nok til å vite de eventuelle konsekvensene. Som sukkertrigging og luft i magen. Det er heller snakk om å ta et velfundert valg, og stå for det. Har man et reellt problem med overinntak av sådant, så tror jeg man bør se litt lenger enn de som spiser noen ruter sukkerfritt i helgene eller lager fudge og marsipan til høytidene.
Og når det angår sjokolade og luft i magen -sukkerfrie sjokolader er som oftest søtet med sukkeralkoholer. Vanlig sukker begynner sin nedbrytning allerede i munnen, og har en signifikant påvirkning på blodsukkeret. Sukkeralkoholer/polyoler derimot skal ha en langt langsommere nedbrytning som gjerne ikke starter før den er i tarmen, hvilket i sin tur ofte gir gassdannelse i og laksativ effetk.
Sukrin skal visst ikke begynne å brytes ned før den er i tynntarmen, så den har null påvirkning på blodsukkeret så vidt jeg forstår. Om man får gass av den aner jeg ikke, men det smaker jo litt snodig av den?!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|