Anbefalinger av pulsklokke?
Jeg har planer om å kjøpe meg en pulsklokke. Har i grunn akkurat begynt å trene, har tidligere bare hverdagsmosjonert. Aller mest vil jeg ha en klokke for å lære å kjenne kroppen min litt bedre. Jeg aner ikke hvordan det føles å f.eks. ligge på 70% av makspuls, som jeg har lest er bra for fettforbrenning/kondis, men det aner meg at når jeg blir kvalm av treninga har jeg høyere puls enn ønskelig. 
Mine ønsker for klokka er ikke allverdens tror jeg. Jeg har kikka litt rundt, og ser at funksjoner som gjennomsnitt- og makspuls hadde vært fint. Likeså med pulssone-greier. En slags oversikt over treningshistorie hadde også vært kjekt, dermed også mulighet for å lagre treningsøkter? Og bra om den kan stilles inn til meg, ikke en generisk person med min høyde, alder og vekt, mao ha mulighet for manuell testing av makspuls? Gps og sånn er unødvendig tror jeg, jeg beveger meg lite ute i naturen, i alle fall nå for tiden.
I forhold til prisklasse er jeg litt fleksibel, i alle fall i mine øyne. Jeg er relativt fattig, men kan strekke meg inntil 1500,- tror jeg. Spørsmålet er om det er nødvendig? Er jeg bedre tjent med å kjøpe en klokke til 500,- for å se om jeg liker det, og så eventuelt kjøpe en bedre variant når jeg ser at jeg faktisk fortsetter å trene? Noe av det dusteste jeg veit er å overkjøpe ting, dvs kjøpe noe dyrt bare fordi det er det beste, ikke fordi det passer mitt bruksnivå. Skjer feks. typisk med data, ettersom jeg har null peiling og bare må stole på at selgern har rett når han sier jeg trenger pcen som koster en tusenlapp over mitt egentlig budsjett, for jeg tjener det inn igjen ved at jeg kan utsette neste pc-kjøp enda lenger, men det er egentlig bare bullshit for pcer ryker bare du ser på dem. Dusteselger. 
Men anywho, noen som kan bidra med sin ekspertise uten å få provisjon av salget? Jeg har titta litt på nett, og av de vanligste merkene kjenner jeg bare til Polar. FT60 ser ut til å være bra, men muligens litt for avansert? Den virker å være for folk som allerede er i form, mens jeg fortrinnsvis kanskje burde velge fra Bli Aktiv-kategorien. FT4 og FT1 slo jeg fra meg pga for få lagringsmuligheter, men FT7 er kanskje passende?
|