Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-12, 17:07   #30
Lemen
Seniormedlem

Lemen sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av Rebeldama, her.

MVA og toll er to forskjellige ting.. For bedrifter så er mva noe som går ut og kommer inn og er strengt tatt ikke en reell utgift for et firma som driver bra/legitimt. Hensikten med MVA er at det er sluttbrukeren som sitter igjen med "regninga". Bedrifter nyter godt av handel i Norge også, da de lett trekker vekk momsen. Toll er en sats som er gitt på enkelte konkurranseutsatte varer.. Mange varer er dog tollfrie. Som et eksempel så er klær 10% tollsats på.
En annen ting vi reagerer på her er at posten skal ha 190,- pr forsendelse i tolldeklarering. Og DET er penger som for det første fordyrer en vare med opptil flere hundre prosent, surt fordi satsen på tollstasjonene er MYE høyere (5000,-) og dessuten så er 200,- så lite at det å "bikke over" kan gå på dagsvalutaen.
Har selv drevet bedrift hvor vareutvalget har bestått av importvarer.. Og jeg har aldri følt meg "truet" om satsen skulle høynes. Vi har ikke dyrere innkjøpspriser på akkurat samme varer (som er tollfrie eller har lav tollsats)som f.eks i Sverige. Koster en vare $100 i Statene, så koster den $100 i Norge OG Sverige. Med mindre man skal ta inn i diskusjonen spesielle lovregulerte ting som biler og slikt da, men det ville jo være på en helt annen planet en shopping på IHerb

Ok, jeg ser at jeg blandet uttrykkene der først. Jeg er veldig klar over det er mva det er snakk om her, og ikke toll. Varer i Norge blir lagt til 25% mva som forbrukeren må betale, bedrifter får jo selvsagt tilbake denne og det er ingen reell kostnad for bedriftene, men det er klart det er vanskligere å konkurrere for norske bedrifter dersom etterhvert større beløp skal være momsfrie, og alt kan handles 25% (eller rimligere) fra utlandet. Jeg synes iallfall at det er synd at dette skal gå utover norske bedrifter, for jeg er 100% på at det blir mer handel fra utlandet dersom taket blir hevet til 1000,- , som igjen gjør at det blir dårligere omsetning hos norske bedrifter.

Innkjøpspriser kan nok variere fra bransje til bransje, jeg vet at våre innkjøpspriser er dyrere enn i Sverige, og USA for den del.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat