Vis enkelt innlegg
Gammel 07-03-12, 00:13   #37
Lemen
Seniormedlem

Lemen sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Fortolling av varer

Blir jo veldig avsporing det her...

Opprinnelig lagt inn av Rebeldama, her.

Ikke nødvendigvis, da frakten også må betales i tillegg.. Og hvis man har handlet litt større kvote fra USA eller Østen så VET man at frakten kan koste omtrent like mye som varene. Også er det jo det her med at når man handler i Norge så er man sikret av kjøpsloven (som forbruker). Det er ikke like lett å handle enkeltgjenstander på andre siden av verden for så å komme med en "klage".
Det holder med å handle på Ebay for å se den "problematikken".
Huff, ser selv at jeg nesten fremstår som en kverulant her og det er ikke meningen Prøver bare å vinkle flere sider på en sak

Vel, mange utenlandske nettbutikker tilbyr gratis frakt, f.eks strawberrynet, hqhair og lookfantastic. Også diverse nettbutikker i østen som tilbyr billig mobiltilbehør gjør det samme. Tipper at flere kommer til å tilby dette for å kapre kunder dersom mva-fri kvoten økes i Norge. Mange tenker jo bare på seg selv og sitt eget forbruk når det gjelder 200,- kvoten, viktig å tenke over hva som kan skje med det norske markedet dersom man skal øke denne kvoten helt opp til 1000,-, og konkurransefortrinnet fra utenlandske nettbutikker da.

Jeg tror mange vil velge å ikke bry seg med de rettigheter man får i fht norsk kjøpslov dersom man kan spare en del på å handle på nettet. Å risikere å tape opptil 1000,- på et bomkjøp er det nok mange som har råd til etterhvert. Og det er vel kanskje mest på kjøp over den summen de fleste av oss føler for å ha kjøpsloven i ryggen. Det skal f.eks en del til hvis jeg skal gidde å gå og klage på en bukse til 400,- eller et par sko til 600,- kr selv om jeg har kjøpt de i en norsk butikk, mens symaskinen min til 5000,- er det viktigere å ha en lov i ryggen dersom jeg får trøbbel med den.

Men, jeg er nok mer bevisst på dette en de fleste. Jeg sjekker som regel de lokale butikkene dersom jeg skal ha noe, eller vet at jeg f.eks skal til Oslo, slik at jeg kan kjøpe en ting i lokal butikk i stedet for å legge igjen mine penger i butikker andre steder. Handler som regel ikke ting jeg kan kjøpe lokalt på nettet heller, de lokale butikkene har en liten kundegruppe, og det er viktig at jeg som forbruker er bevisst på dette. Ser jo stadig at de som prøver å starte opp lokale butikker må gi seg fordi de ikke klarer å få god nok inntjening på å drive butikk. Jeg ønsker å bidra til at lokale arbeidsplasser skal kunne bestå. Skal jeg forresten ha noe lokale butikker ikke kan tilby, ja så handler jeg selvsagt andre plasser. (F.eks undertøy; det finnes ikke spesialforretning på dette her jeg bor, så det kjøper jeg når jeg er i Oslo.)

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat