Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-12, 15:37   #331
jojomesteren
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Å, Tarato - så mange viktige leveregler der!!

Jeg veide meg for et par dager siden, og ligger omtrent som før den lange vinterferien - rett under 73. Helt OK det.

Var ute med noen venninner 8.mars, og fikk nok i meg litt sukker for første gang på fire måneder. Vietnamesisk mat, sikker på det var sukker i noen av sausene. Og noe av vinen var laaangt søtere enn det jeg pleier å drikke. Dessuten spiste jeg to små vårruller, altså hvitt mel, som jeg heller ikke har rørt. Ris og dessert lot jeg stå.
Jeg ble ikke dårlig - nesten tvert i mot. Kjempehyggelig kveld, følte at jeg boblet av energi, og masse energi neste dag også.

Men jeg gikk ut av ketose, selvfølgelig, og har bestemt meg for at det er greit, jeg går over i en "ikke-ketose"-fase nå. Spiser et par-tre grove (veldig grove) skiver om dagen. Og tror jeg åpner for frukt-kos i helgene igjen. Har i mange år hatt fruktfat (oppskåret og variert) som helgekos. I går spiste jeg både plomme, druer og mango . Ikke like mye som før i verden, men mye mer enn de siste månedene!

Jeg føler meg så mye bedre!! Så mye mer energi, eller, mer sånn topp-energi om dere forstår. Ikke tungt å gå i trapper, energi til sånne "ekstra-ting". Og så "føles" det riktig å spise frukt. Mye av lk-filosofien handler om å spise "rene matvarer", ikke så bearbeidete produkter. Frukt er jo noe av det mest rene, skal verken kokes, stekes eller blandes.... Har føltes rart at frukt er fy... Jeg vet at det er mye fruktsukker, og skal ikke over 1-2 frukt om dagen, men som helgekos....

Jeg skal fortsatt holde meg unna sukker, hvitt/lyst mel, poteter, ris og pasta. Da ender jeg på 50-70 g om dagen - det er vel fortsatt lav karbo, om ikke særlig ekstremt? Men jeg er overbevist om at det er riktig for meg. Jeg har prøvd ketolyse iherdig i 4 mnd, bare gått ned 3-4 kg, ikke fått energioverskudd (tvert imot) og ikke opplevd så mange andre fordeler heller. Eneste er at jeg tror jeg kan gå lengre på ski uten for mye energipåfyll, altså at jeg har fått igang en viss fettforbrenning. Og det er bra!

Likevel må trekke konklusjonen at den ekstreme varianten ikke er noe for meg. Nå skal jeg leve etter den mer moderate varianten, og se om jeg fortsatt kan brenne lagret fett på lange turer.

Største utfordring nå - med så mye karbohydrat - er at jeg må være mer forsiktig med fett! Litt uvant nå, kjenner jeg..

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat